ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag geopend 09 - 15 | Openingstijden

Zambia / Victoriawatervallen – Reisinformatie

Zambia / Victoriawatervallen – Reisinformatie
Zambia / Victoriawatervallen – Reisinformatie

Zambia / Victoriawatervallen – Reisinformatie

KLIMAAT

Beste reistijd

De Victoriawatervallen liggen op de grens van Zambia en Zimbabwe. Het gebied rond de waterval heeft een subtropisch klimaat met twee seizoenen: het droge seizoen en het regenseizoen.

Het droge seizoen loopt ongeveer van april tot midden november. Dit seizoen kenmerkt zich door milde temperaturen, terwijl de hemel en de lucht fris en helder zijn. De koelste periode van het jaar is van mei tot augustus, wanneer vooral de nachten koel kunnen aanvoelen. Bovendien regent het over het algemeen niet tussen juni en augustus. Van september tot november is het warm en is de luchtvochtigheid over het algemeen laag.

Het regenseizoen loopt ongeveer van midden november tot maart. Er valt dan relatief weinig regen, maar als het regent zijn het vaak zware buien of onweer. Er is een klein risico voor overstromingen die worden veroorzaakt door de regen.

Op het onderstaande overzicht kunt u zien hoe de kracht van de waterval zich in de loop van het jaar ontwikkelt, met daarbij de weerstatistieken voor de temperaturen en de neerslag bij de Victoriawatervallen.

Maand KRACHT VAN DE WATERVAL
JAN Langzaam
FEB De waterkracht neemt toe
MRT Goed
APR Perfect
MEI Op z’n hoogst
JUN Op z’n hoogst
JUL Goed
AUG Normaal
SEP De waterkracht neemt af
OKT Middel
NOV Langzaam
DEC Langzaam
Weerstatistieken voor Livingstone: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 30 30 30 30 28 26 26 28 33 34 33 30
Gemiddelde min. temp. 19 19 18 15 10 7 6 9 14 18 19 19
Neerslag in mm 174 141 80 24 6 1 0 1 2 25 70 169
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS

Paspoort & visum

U dient uiteraard uw paspoort mee te nemen op reis.

Bij aankomst in Zambia moet uw paspoort nog 6 maanden geldig zijn na uw verblijf.
Verder moet u in het bezit zijn van een retourticket naar huis of een ticket naar een ander land.

Deense staatsburgers krijgen een visum bij aankomst in Zambia. Dit is een procedure die plaatsvindt op de luchthaven op hetzelfde moment dat u uw paspoort laat controleren. De douanebeambte vult het formulier in, en dit gaat relatief snel.

Om u de best mogelijke reisroute te bieden, zullen wij in enkele gevallen vluchten boeken naar de stad Victoria Falls in Zimbabwe in plaats van naar Livingstone in Zambia. In dat geval moet u erop letten dat u een visum nodig hebt voor Zimbabwe. Dit visum krijgt u bij aankomst in Zimbabwe en kost 30 USD.

Als u landt op Victoria Falls International Airport, kan het de moeite waard zijn om een KAZA UniVisa te kopen (dit wordt ook bij aankomst gekocht). Het kost 50 USD en geeft u de mogelijkheid om gedurende maximaal 30 dagen vrij de grens tussen Zambia en Zimbabwe over te steken. Veel mensen willen de Victoriawatervallen graag vanaf beide zijden bekijken, en dit is mogelijk met een KAZA UniVisa.

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten. Op onze pagina over verzekeringen vindt u alle informatie die u nodig heeft.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

De munteenheid van Zambia is de kwacha (ZMW).

We raden u aan om betaalkaarten te gebruiken, omdat deze overal kunnen worden gebruikt. Als u de voorkeur geeft aan contant geld, dan kunt u bijna overal met USD betalen.

Het is vaak mogelijk om bij hotels USD in te wisselen voor ZMW. Ook kunt u bij een geldautomaat (ATM) ZMW opnemen. De hotels accepteren betaling in Britse ponden, Zuid-Afrikaanse rand en Euro, maar geven de voorkeur aan USD of creditcards (VISA, Mastercard en AmEx).

 

Fooien

Bij restaurants en hotels is over het algemeen 10 procent opgeteld bij de rekening. Daarom verwacht men normaal gesproken geen fooi in Zambia. Als u tijdens het verblijf buitengewoon goed bent behandeld en hiervoor een beloning wilt geven, is het geven van fooi helemaal oké. Zowel USD als BWP worden geaccepteerd.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

 

Telefoon, wifi & elektriciteit

De stroomspanning is 230 Volt. Voor het gebruik van de stopcontacten heeft u een driepolige stekker nodig. Neem daarom een adapter mee.

In de hotelbeschrijvingen op onze website staat of er wifi is in de hotels. Houd er rekening mee dat de verbinding weg kan vallen.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijvoorbeeld voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

We raden u aan lichte en lichtgekleurde kleding mee te nemen voor de safaritochten en felle kleuren zoveel mogelijk te vermijden. Neem lange broeken en shirts met lange mouwen mee die na zonsondergang tegen de muggen en eventueel overdag tegen de zon beschermen. In verband met de muggen kunt u ‘s avonds beter niet op blote voeten lopen.

Neem ook een zaklampje en extra batterijen mee voor als de stroom is uitgeschakeld.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. De regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u online inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je programma, houd er dan rekening mee dat de toegestane bagage kan verschillen van je buitenlandse vlucht. Het is meestal wel mogelijk om ter plekke te betalen voor extra bagage.

Houd er rekening mee dat het niet is toegestaan om harde koffers in te checken op binnenlandse vluchten. Je koffer moet gemaakt zijn van een zacht materiaal dat gemakkelijker in te laden is. Je mag ook geen trolleys meenemen als handbagage op lokale binnenlandse vluchten.

Als u vliegt via O.R. Tambo Luchthaven in Johannesburg, moet u erop bedacht zijn dat ingecheckte bagage minstens één platte kant moet hebben en er mogen geen losse schouderbanden aanzitten (zoals bij een rugzak). Reist u bijvoorbeeld met een ronde sporttas of een rugzak met lange schouderbanden eraan, dan moet u gebruikmaken van de ‘baggage wrapping service’ op de luchthaven, voordat u uw bagage in kunt checken.

Vliegt u van Johannesburg verder naar een andere bestemming in Zuid-Afrika of in Zuidelijk Afrika in het algemeen, dan kan het gebeuren dat u in Johannesburg uw bagage van de bagageband moet halen, daarmee zelf door de douane moet gaan en daarna uw bagage weer moet afleveren bij de incheckbalie in of de nationale of de internationale terminal, afhankelijk van uw eindbestemming.

Bij het inchecken kunt u altijd aan de medewerkers van de luchtvaartmaatschappij vragen of uw bagage helemaal naar uw eindbestemming kan worden doorgelabeld.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

 

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie van het land. U krijgt bij aankomst een visum en u moet mogelijk uw retourticket laten zien. Hier worden uw paspoort, visum en eventueel andere inreisdocumenten gecontroleerd. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie. Op sommige plekken worden foto’s van u gemaakt en vingerafdrukken genomen.

 

Douane:
Nadat u uw bagage bij de bagageband heeft opgehaald, moet u door de douane. Heeft u niets aan te geven, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan, maar heeft u wel iets aan te geven, is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat.

We attenderen u erop dat u zelf verantwoordelijk voor het controleren van de douanevoorschriften van het land.

Aankomst

Wanneer u aankomt in de aankomsthal van de luchthaven, staat er een gids/chauffeur op u te wachten met een TourCompass-bord met uw naam erop. Deze zal u naar uw hotel brengen.

Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.

Hotel check-in & check-out

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Reisvorm & vervoer

In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

 

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijvoorbeeld als uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.

Afrika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00