Beste reistijd
Vietnam is een uitgestrekt land en daarom varieert het klimaat afhankelijk van waar u zich bevindt. Over het algemeen is het weer onvoorspelbaar en daarom is het een goed idee om altijd een paraplu of regenjas bij u te hebben.
Vietnam heeft twee moessons: de zuidwestelijke moesson en de noordoostelijke moesson, die het weer bepalen. De zuidwestelijke moesson duurt van april tot september en staat bekend als nat en warm. De noordoostelijke moesson duurt van oktober tot april en staat bekend als minder nat en koeler.
Noord-Vietnam (Hanoi – Sapa – Ha Longbaai):
In Noord-Vietnam bevinden zich onder andere de hoofdstad Hanoi, het berggebied Sapa en de Ha Longbaai. Over het algemeen heeft dit gebied, dat in de subtropische klimaatzone ligt, twee seizoenen:
Het droge seizoen duurt ongeveer van november tot maart in Hanoi en Sapa, terwijl het droge seizoen in de Ha Longbaai in oktober begint. December, januari en februari zijn de koudste en droogste maanden in Noord-Vietnam. Vooral in Sapa kan het behoorlijk koud worden in de wintermaanden, dus het is een goed idee om warme kleding mee te nemen als u daar heen gaat.
Het regenseizoen duurt ongeveer van april tot oktober in Hanoi en Sapa, terwijl deze periode een maand korter is in de Ha Longbaai. Juli en augustus zijn de natste maanden en Sapa is het gebied waar de meeste regen valt.
Weerstatistieken voor Hanoi: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 19 | 19 | 23 | 26 | 31 | 32 | 32 | 32 | 31 | 28 | 24 | 21 |
Gemiddelde min. temp. | 15 | 15 | 18 | 21 | 24 | 25 | 26 | 26 | 25 | 22 | 19 | 15 |
Neerslag in mm | 10 | 30 | 50 | 100 | 150 | 190 | 210 | 200 | 160 | 100 | 60 | 30 |
Weerstatistieken voor Sapa (Lao Cai): | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 13 | 14 | 18 | 21 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 | 20 | 17 | 15 |
Gemiddelde min. temp. | 7 | 8 | 11 | 13 | 16 | 18 | 18 | 18 | 16 | 13 | 11 | 8 |
Neerslag in mm | 14 | 38 | 56 | 117 | 219 | 219 | 301 | 339 | 243 | 116 | 59 | 24 |
Weerstatistieken voor de Ha Longbaai: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 20 | 21 | 23 | 27 | 30 | 30 | 31 | 32 | 31 | 28 | 24 | 21 |
Gemiddelde min. temp. | 14 | 15 | 18 | 21 | 24 | 24 | 25 | 25 | 24 | 21 | 18 | 15 |
Neerslag in mm | 3 | 22 | 53 | 57 | 175 | 172 | 201 | 265 | 190 | 54 | 12 | 23 |
Gemiddelde zeetemperatuur | 19 | 19 | 20 | 22 | 27 | 29 | 31 | 30 | 29 | 27 | 25 | 22 |
Centraal-Vietnam (Hué – Hoi An – Da Nang):
In het centrale deel van Vietnam vindt u o.a. de steden Hué, Hoi An en Da Nang. Net als Noord-Vietnam heeft dit gebied over het algemeen twee seizoenen:
Het droge seizoen ligt ongeveer tussen januari enaugustus, waarbij mei tot augustus de warmste maanden van het jaar zijn.
Het regenseizoen ligt ongeveer tussen september en december, waarbij er veel regen valt als gevolg van de noordoostelijke moesson. In alle maanden van het regenseizoen valt er meer dan 200 mm regen.
Februari tot april zijn de meest aangename maanden om Centraal-Vietnam te bezoeken, omdat er weinig regen is en de temperaturen aangenaam zijn. De meeste bezoekers komen echter naar dit gebied in december en januari, als veel mensen kerstvakantie hebben.
Let op dat er in het centrale deel van Vietnam kans is op tyfoons in de periode van augustus tot november.
Weerstatistieken voor Hué: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 24 | 25 | 28 | 31 | 33 | 34 | 35 | 34 | 32 | 29 | 26 | 24 |
Gemiddelde min. temp. | 18 | 18 | 20 | 23 | 25 | 25 | 25 | 25 | 24 | 23 | 21 | 18 |
Neerslag in mm | 145 | 45 | 59 | 68 | 122 | 87 | 66 | 194 | 509 | 898 | 682 | 351 |
Weerstatistieken voor Hoi An/Da Nang: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 24 | 26 | 28 | 31 | 33 | 35 | 34 | 33 | 31 | 29 | 27 | 25 |
Gemiddelde min. temp. | 19 | 20 | 22 | 24 | 25 | 26 | 26 | 25 | 24 | 23 | 20 | 20 |
Neerslag in mm | 92 | 32 | 30 | 34 | 56 | 99 | 90 | 104 | 297 | 526 | 363 | 206 |
Gemiddelde zeetemperatuur | 24 | 23 | 24 | 25 | 28 | 29 | 30 | 30 | 30 | 28 | 27 | 25 |
Zuid-Vietnam (Mui Ne – Ho Chi Minhstad – Phu Quoc):
In het zuidelijke deel van Vietnam ligt de grote stad Ho Chi Minhstad, de badplaats Phan Thiet en het eiland Phu Quoc. Deze gebieden hebben de volgende seizoenen:
Het droge seizoen ligt ongeveer tussen december en april. Over het algemeen zijn de temperaturen het hele jaar door redelijk stabiel, maar de warmste maanden zijn april en mei.
Het regenseizoen ligt ongeveer tussen mei en november. Er valt meer regen in deze periode als gevolg van de zuidwestelijke moesson, met nat maar nog steeds warm weer. De regen valt meestal in de middag. De meeste regen valt van juli tot september. In Ho Chi Minhstad is de regen het hevigst tussen juni en september, terwijl Phan Thiet het natst is tussen september en november.
Weerstatistieken voor Ho Chi Minhstad: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 32 | 33 | 34 | 34 | 34 | 32 | 32 | 32 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Gemiddelde min. temp. | 22 | 23 | 24 | 26 | 26 | 25 | 24 | 25 | 25 | 24 | 23 | 22 |
Neerslag in mm | 10 | 10 | 10 | 40 | 140 | 180 | 190 | 170 | 190 | 160 | 120 | 40 |
Weerstatistieken voor Phan Thiet: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 28 | 29 | 30 | 32 | 32 | 31 | 31 | 31 | 30 | 30 | 29 | 29 |
Gemiddelde min. temp. | 21 | 22 | 23 | 25 | 25 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 | 23 | 22 |
Neerslag in mm | 40 | 15 | 27 | 59 | 153 | 190 | 192 | 197 | 223 | 253 | 202 | 120 |
Gemiddelde zeetemperatuur | 25 | 25 | 26 | 28 | 29 | 29 | 29 | 28 | 28 | 28 | 27 | 26 |
Weerstatistiekn voor Phu Quoc: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 31 | 31 | 32 | 34 | 33 | 32 | 31 | 31 | 31 | 31 | 30 | 30 |
Gemiddelde min. temp. | 22 | 22 | 23 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 | 22 |
Neerslag in mm | 40 | 36 | 80 | 130 | 193 | 266 | 290 | 398 | 296 | 276 | 212 | 104 |
Gemiddelde zeetemperatuur | 27 | 28 | 29 | 30 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 28 | 28 |
Paspoort & visum
Visum:
Als Nederlands staatsburger heeft u geen visum nodig voor Vietnam als uw reis maximaal 15 dagen duurt. Dit betekent dat als u bijvoorbeeld op 1 augustus in Vietnam aankomt, u Vietnam uiterlijk op 15 augustus moet verlaten.
De visumvrijstelling is afhankelijk van het volgende:
- Een verblijf van maximaal 15 dagen/14 nachten
- U moet in het bezit zijn van een Nederlands paspoort dat minimaal 6 maanden geldig is vanaf uw dag van aankomst in Vietnam
- Een geldig retourticket/documentatie waaruit blijkt dat u Vietnam binnen 15 dagen/14 nachten na aankomst verlaat
Let op: er moeten minimaal 30 dagen verstrijken vanaf het moment dat u Vietnam verlaat voordat u opnieuw visumvrij naar Vietnam kunt reizen.
Duurt u reis langer dan 15 dagen, dan moet u als Nederlands staatsburger een visum voor Vietnam aanvragen, het zogenaamde e-visum, dat geldig is voor verblijven en reizen tot 30 dagen.
De aanvraag vindt plaats via de officiële website e-visum Vietnam. Hier dient u een foto van uw paspoort en een pasfoto (max. 1024 kB) te uploaden. Daarnaast dient u een aantal persoonlijke gegevens en uw adres in Vietnam in te vullen. Wij stellen voor dat u hier het adres schrijft van het eerste hotel dat u aandoet. De naam van het hotel staat op de bevestiging. Let op! Als je reist op “Het beste van Vietnam” of “Het beste van Indochina”, moet je onder “Exit through checkpoint” “Song Tien landport” selecteren.
Het e-visum kost 25 USD per persoon en dient bij het aanvragen online te worden betaald, dus zorg ervoor uw creditcard bij de hand te hebben als u de aanvraag gaat doen. U ontvangt per e-mail een bevestiging van uw aanvraag. In deze e-mail staat tevens een unieke registratiecode in vet aangegeven (20 tekens).
Het antwoord op uw aanvraag van het e-visum ontvangt u na drie werkdagen op de volgende link: Antwoord op e-visum. Hier dient u in te loggen met de registratiecode die u in de bevestigingsmail heeft ontvangen, samen met uw e-mailadres en geboortedatum. Uw e-visum moet worden uitgeprint en worden getoond bij aankomst in Vietnam.
Wij raden u aan het visum ruim op tijd aan te vragen.
Heeft u vragen over uw visum dan raden wij u aan om contact op te nemen met de ambassade van Vietnam:
Embassy of the Socialist Republic of Vietnam
Javastraat 1, 2585 AA Den Haag
Nederland
Telefoonnummer: 070-3648917
E-mail: embvndk@hotmail.com
De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.
Reisdocumenten
Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.
Heeft u binnenlandse vluchten of treinreizen in Vietnam, dan zal onze partner deze voor u boeken en de tickets verstrekken. Bij aankomst ontvangt u deze van uw gids.
We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.
Vaccinaties
Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.
Reisvoorwaarden
Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de wet op de pakketreizen”.
Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.
Reisverzekering
We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijsniveau & fooi
In Vietnam is de munteenheid de Vietnamese dong. De actuele wisselkoers van de Vietnamese dong vindt u hier.
Visa en Mastercard kunt u gebruiken in hotels, de meeste restaurants en winkels, maar niet op de kleine plaatselijke markten. In alle grote steden zijn er ook ATM-automaten waar u contant geld kunt opnemen.
Kijk hier om een idee te krijgen van het prijsniveau in het land.
Fooi wordt gewaardeerd, maar het is helemaal aan u of u fooi wilt geven. U kunt zo veel of zo weinig geven als u wilt. Onderstaande bedragen dienen als leidraad:
- Gidsen: Minimaal 120.000 Dong per dag per persoon, afhankelijk van de geleverde service
- Chauffeurs: Minimaal 50.000 Dong per dag per persoon, afhankelijk van de geleverde service
- Piccolo: Minimaal 30.000 Dong per stuk bagage
- Kamermeisje: Minimaal 30.000 Dong per kamer per dag
- Restaurants: In restaurants wordt de fooi vaak al in de prijs opgenomen, en in dat geval staat er ‘10% service charge’ op de rekening vermeld. U hoeft daarom geen extra fooi te geven. Als de fooi niet is inbegrepen in de prijs kunt u 5-10% geven als u tevreden bent met het eten en de service. In lokale restaurants en straatkeukens wordt geen fooi verwacht, maar u kunt wat kleingeld op tafel achterlaten.
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.
Telefoon, wifi & elektriciteit
Telefoon & wifi:
Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in uw mobiele abonnement. U kunt contact opnemen met uw provider en uitzoeken welke diensten zijn inbegrepen in uw abonnement en welke prijzen gelden voor reizen in het buitenland.
Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in uw mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van wifi als u in uw hotel of in restaurants bent. Dan kunt u gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp. U kunt ook bij aankomst een lokale simkaart kopen met data.
Elektriciteit:
In Vietnam zijn de stekkers en de elektriciteit niet gestandaardiseerd. U kunt van alles tussen 110 en 230 volt tegenkomen. Wij raden aan om een adapter mee te nemen, omdat de stekkers in Vietnam 2 of 3 pinnen hebben, rond of plat.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.
Bezoek aan tempels
Bij een bezoek aan tempels gelden strikte kledingvoorschriften. U mag geen blote knieën en schouders tonen, uw kleding mag niet doorschijnend zijn en u dient uw schoenen uit te trekken.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
U kunt hier meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifieke behoeften.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).
Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Stoelreservering
De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.
Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.
We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.
Check-in
Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.
Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.
Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.
In de luchthaven
Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.
Bagage
Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.
Vertraagde bagage
Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.
Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.
In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.
Vertragingen van uw vlucht of annuleringen
Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.
Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.
Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.
Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.
Immigratie & douane
Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en eventueel het adres van uw accommodatie.
Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.
Aankomst
Bij aankomst wordt u opgewacht door een gids/chauffeur die klaar staat met een TourCompass-bordje.
Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.
Hotel check-in & check-out
Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.
Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.
Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.
Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.
Reisvorm & vervoer
Onze reizen naar Vietnam zijn individuele rondreizen, maar inbegrepen excursies en transfers vinden plaats in internationale groepen van 1-14 personen en alleen met de eigen gasten van TourCompass.
De meeste optionele excursies vinden plaats met de eigen gasten van TourCompass. Op sommige excursies kunnen ook andere gasten dan die van TourCompass meegaan. Dit zal blijken uit de beschrijving.
In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.
Onderweg hulp nodig?
Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback geven / contact
Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.