Beste reistijd
Singapore ligt op de evenaar en heeft daarom een tropisch klimaat met het hele jaar door warme temperaturen en een hoge luchtvochtigheid. Men kan het hele jaar door regen verwachten, dus er is geen specifiek regenseizoen, maar in plaats daarvan zijn er twee moessonseizoenen.
Het eerste moessonseizoen duurt van november tot maart en komt uit het noordoosten, terwijl het tweede moessonseizoen van juni tot september duurt en uit het zuidwesten komt. Vooral tijdens het zuidwestelijke moessonseizoen kunnen er ‘s ochtends vroeg hevige onweersbuien voorkomen, vergezeld van krachtige windstoten. In beide seizoenen begint de regen in de ochtend en neemt deze langzaam af in de loop van de middag.
Houd er ook rekening mee dat Singapore kwetsbaar is voor tropische cyclonen van juni tot december.
Het droge seizoen, of wat daarvoor kan doorgaan, duurt van juni tot augustus, waarbij juni meestal de droogste maand is. In deze periode zal de luchtvochtigheid niet zo hoog zijn omdat er minder regen valt en er zijn meer zonuren en minder wolken aan de hemel. Dit geldt ook voor de lentemaanden, vooral in februari.
Ondanks het vochtige klimaat en de grote hoeveelheden regen, zijn er evenveel zonuren als regenachtige uren in Singapore, en zowel het weer als de watertemperatuur zijn het hele jaar door stabiel.
Weerstatistieken voor Singapore: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 30 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 30 | 29 |
Gemiddelde min. temp. | 23 | 24 | 24 | 24 | 25 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 |
Neerslag in mm | 243 | 160 | 186 | 179 | 171 | 162 | 159 | 175 | 169 | 194 | 257 | 287 |
Gemiddelde zeetemperatuur | 28 | 28 | 29 | 30 | 30 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Paspoort & visum
Als Nederlandse staatsburger moet u in bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Het paspoort moet minstens 6 maanden geldig zijn vanaf de dag dat u Singapore verlaat.
Singapore is visumvrij voor Nederlandse staatsburgers voor een verblijf tot 90 dagen.
Je kunt hier meer lezen over de visumregels
U moet 72 uur vóór aankomst in Singapore het inreisformulier SGAC (Singapore Arrival Card) inullen. Dit inreisformulier vindt u hier. Op deze website gaat u naar ‘Foreign visitor’en dan naar ‘Individual submission’. Na het invullen van uw persoonlijke gegevens ontvangt u uw inreisformulier per email. Dit moet worden uitgeprint en worden getoond bij aankomst in Singapore.
Reisdocumenten
Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.
We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.
Vaccinaties
Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.
U kunt altijd contact met ons opnemen, mocht u vragen hebben.
Reisvoorwaarden
Lees onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.
Reisverzekering
We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijsniveau & fooi
In Singapore is de valuta de Singapore dollar (SGD). De actuele wisselkoers van de Singapore dollar vindt u hier.
Visa en Mastercard kunt u gebruiken in hotels, restaurants en winkels, maar niet op de kleine plaatselijke markten. Op veel plekken in Singapore zijn geldautomaten, waar u contant geld kunt opnemen.
Prijsniveau:
Kijk hier om een idee te krijgen van het prijsniveau in Singapore.
Fooien:
Fooien zijn niet gebruikelijk in Singapore. Het wordt zelfs gezien als een belediging. Er wordt meestal een servicetoeslag op de rekening gezet, en daarom is het niet aan te bevelen om fooi achter te laten.
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.
Telefoon, wifi & elektriciteit
Telefoon & wifi:
Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in uw mobiele abonnement. U kunt contact opnemen met uw provider en uitzoeken welke diensten zijn inbegrepen in uw abonnement en welke prijzen gelden voor reizen in het buitenland.
Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in uw mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van wifi als u in uw hotel of in restaurants bent. Dan kunt u gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp. Als alternatief kunt u bij aankomst ook een lokale simkaart kopen inclusief data.
Elektriciteit:
Singapore gebruikt 230 volt en de stekkers hebben 3 platte pinnen. Wij raden aan om een adapter mee te nemen.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
Hier kunt u meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).
Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Stoelreservering
De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.
Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kan dit vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.
We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.
Check-in
Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.
Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.
Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.
In de luchthaven
Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.
Bagage
Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.
Vertraagde bagage
Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.
Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.
In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.
Vertragingen van uw vlucht of annuleringen
Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.
Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen meestal de eerstvolgende beschikbare vlucht boeken en, indien nodig, eventuele maaltijden en accommodatie regelen.
Onze samenwerkingspartner controleert zelf eventuele wijzigingen in aankomsttijden en zal natuurlijk op u blijven wachten, zelfs als uw vlucht vertraagd is.
Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.
Immigratie & douane
Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en eventueel het adres van uw accommodatie.
Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.
Aankomst
Bij aankomst wordt u opgewacht door een gids/chauffeur die klaar staat met een TourCompass-bordje.
Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.
Hotel check-in & check-out
Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.
Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.
Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.
Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.
Reisvorm & vervoer
Onze reizen naar Singapore zijn individuele reizen, maar transfers vinden plaats in internationale groepen van 1-14 personen en alleen met de eigen gasten van TourCompass.
Onderweg hulp nodig?
Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback geven / contact
Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.