Beste reistijd
In tegenstelling tot andere equatoriale landen is Peru niet uitsluitend tropisch en het Andesgebergte zorgt voor veel variatie in het klimaat. Het land kan worden onderverdeeld in 3 verschillende klimaten.
De kust:
Dichtbij de kust liggen de droogste woestijnen en gematigde temperaturen, weinig neerslag en een hoge luchtvochtigheid, behalve in de warmere en nattere noordelijke gebieden. De zomers (december – april) zijn hier warm, met dagtemperaturen die oplopen tot 35°.
Het Andesgebergte:
In het kille Andesgebergte regent het vaak in de zomer en nemen de temperatuur en vochtigheid af naarmate je hoger komt. Het regenseizoen duurt van november tot maart, waarbij de regen meestal in korte buien valt..
De Amazone:
De Amazone-jungle wordt gekenmerkt door veel regen en hoge temperaturen, behalve in de meest zuidelijke delen, waar de winters kouder zijn en de regen seizoensgebonden. De grootste kans op droog weer is tussen april en oktober.
De meeste bezoekers kiezen ervoor om te reizen in de periode van april tot oktober, wat de droogste en helderste maanden zijn om zowel het Andesgebergte als het Amazonegebied te bezoeken.
Weerstatistieken voor Lima: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 26 | 27 | 27 | 25 | 22 | 19 | 18 | 18 | 19 | 20 | 22 | 24 |
Gemiddelde min. temp. | 19 | 19 | 19 | 17 | 16 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 15 | 17 |
Neerslag in mm | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 | 4 | 5 | 6 | 5 | 2 | 1 | 1 |
Weerstatistieken voor Cusco: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 20 | 21 | 21 | 22 | 21 | 21 | 21 | 21 | 22 | 22 | 23 | 21 |
Gemiddelde min. temp. | 7 | 7 | 7 | 4 | 2 | 1 | -1 | 1 | 4 | 6 | 6 | 7 |
Neerslag in mm | 163 | 150 | 109 | 51 | 15 | 5 | 5 | 10 | 25 | 66 | 76 | 137 |
Weerstatistieken voor Puerto Maldonado: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 31 | 31 | 31 | 31 | 30 | 29 | 30 | 32 | 33 | 33 | 32 | 32 |
Gemiddelde min. temp. | 23 | 23 | 23 | 22 | 20 | 19 | 19 | 19 | 21 | 22 | 23 | 23 |
Neerslag in mm | 345 | 335 | 275 | 155 | 105 | 60 | 55 | 65 | 100 | 165 | 235 | 280 |
Paspoort & visum
Als Nederlands staatsburger moet je in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Je paspoort moet ten minste 6 maanden geldig zijn na terugkeer in Nederland.
Als Nederlands staatsburger heb je geen visum nodig om Peru te bezoeken voor een verblijf van maximaal 90 dagen.
Let op: Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren of je onderweg een visum nodig hebt voor transitluchthavens.
Als je via de VS reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:
Om via de Verenigde Staten te reizen, moet je een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Zonder ESTA mag je niet door de Verenigde Staten reizen. Vraag de reisautorisatie op tijd aan, ten minste 72 uur voor je vertrek naar de VS. Alle reizigers moeten zich aanmelden, ongeacht hun leeftijd. Je kunt de ESTA aanvragen en de prijs opzoeken via de volgende link: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 2 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je ESTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.
Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe ESTA aanvragen.
Houd er rekening mee dat je contact moet opnemen met de Amerikaanse ambassade om een visum aan te vragen als je een van de volgende landen hebt bezocht:
- Cuba vanaf 12 januari 2021
- Noord-Korea, Iran, Irak, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen vanaf 1 maart 2011
Strengere vereisten zijn ook van toepassing als je een dubbel staatsburgerschap hebt met een van deze landen.
Voor meer informatie over het invullen van je ESTA-aanvraag: zie het overzicht van veelgestelde vragen en hun antwoorden hier: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.
Je kunt ook telefonisch contact opnemen via: +1-202-325-8000
Als je via Canada reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:
Om via Canada te reizen, moet je een eTA (Electronic Travel Authorization) aanvragen. Zonder eTA mag je niet door Canada reizen. Vraag de reisautorisatie tijdig aan. eTA kost 7 CAD per persoon en alle reizigers moeten een aanvraag indienen, ongeacht hun leeftijd. Je kunt je aanmelden via de volgende link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 5 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je eTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.
Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe eTA aanvragen.
De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.
Reisdocumenten
Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.
Bij aankomst in Peru krijg je een welkomstbrief met een QR-code. Wanneer je deze code scant met je telefoon, krijg je toegang tot je reisschema met onder andere belangrijke begintijden van je vooraf geboekte excursies en transfers. Het is belangrijk om deze documenten op je telefoon te downloaden wanneer je wifi hebt in het hotel, zodat je ze altijd kunt openen, zelfs als er geen wifi is.
Je vindt er ook interessante informatie over de bestemming, de duurzaamheidsinitiatieven van onze partner en een feedbackformulier, dat een hoog serviceniveau garandeert tijdens onze rondreizen in Peru.
We raden je aan om de app WhatsApp op je smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. Je kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat je een wifi-verbinding hebt.
Vaccinaties
We raden je aan om contact op te nemen met een specialist, je huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. Je kunt hier ook meer lezen over de regels met betrekking tot reisvaccinaties
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als je het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst je vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat je je vaccinatiebewijs bij je hebt in je handbagage.
Reisvoorwaarden
Lees onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.
Reisverzekering
We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Als uw reis inhoudt dat u op grote hoogte verblijft, zorg er dan voor dat uw reisverzekering ook de kosten in verband met hoogteziekte dekt.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijsniveau & fooi
De Peruaanse valuta heet Sol (PEN). De huidige wisselkoers van de sol is hier te vinden. We raden je aan om zowel creditcards als contante Amerikaanse dollars (USD) mee te nemen.
Creditcards worden in de meeste hotels, restaurants en winkels geaccepteerd en er zijn genoeg geldautomaten (ATM’s) in alle belangrijke dorpen en steden en op luchthavens. Er kan soms een toeslag zijn bij het gebruik van een creditcard. We raden je aan om altijd wat contant geld mee te nemen in PEN of USD.
Je kunt Amerikaanse dollars (USD) wisselen bij wisselkantoren op luchthavens en in belangrijke dorpen en steden. Hotels bieden ook vaak aan om dollars om te wisselen in sols, maar hun wisselkoers is niet zo goed.
Klik hier voor een algemeen idee van het prijsniveau in het land.
Het is een gewoonte die wordt gewaardeerd om een fooi te geven wanneer je in Latijns-Amerikaanse landen bent, maar het is vrijwillig en het bedrag dat je bereid bent te geven is geheel naar eigen goeddunken.
De onderstaande richtlijn is slechts indicatief:
- Restaurants: Niet meer dan 10% van de rekening
- Gids: 5 USD PP per excursie
- Chauffeur voor excursies: 2-3 USD PP per excursie
- Kamermeisje: 1 USD PKPN
- Piccolo: 1 USD per koffer
Onze fooienrichtlijn is in USD, maar fooien kunnen ook worden betaald in de lokale valuta op de bestemming.
Op trektochten is het gebruikelijk om de gids en eventuele koks en dragers een fooi te geven als dank voor hun hulp. Hieronder vind je een indicatie van wat je kunt betalen:
Houd er rekening mee dat de onderstaande bedragen niet voor elke deelnemer aan de trektocht zijn, maar een totaalbedrag van de groep als geheel. We raden de groep aan om de fooien samen te voegen en ze samen aan de ontvanger te geven.
Fooien op de 4-daagse Inca-trektocht:
Na het diner op dag 3 van de trektocht houden de kok en de dragers een kleine afscheidsceremonie, omdat ze de volgende ochtend niet meegaan naar Machu Picchu. Na deze ceremonie worden fooien gegeven aan de kok en dragers.
- 80 soles per drager. Het aantal dragers is afhankelijk van de grootte van de groep.
- 100 soles voor de kok.
- 120 soles voor de gids. Dit kan worden gegeven na de rondleiding door Machu Picchu op de laatste dag.
Fooien op de 4-daagse Salkantay-trektocht:
Na het diner op dag 2 van de trektocht houden de kok en de dragers een kleine afscheidsceremonie, omdat ze je niet zullen vergezellen op de twee laatste dagen van de tocht. Na deze ceremonie worden fooien gegeven aan de kok en dragers.
- 60 soles per drager. Het aantal dragers is afhankelijk van de grootte van de groep.
- 80 soles voor de kok.
- 120 soles voor de gids. Dit kan worden gegeven na de rondleiding door Machu Picchu op de laatste dag.
Fooien op de 2-daagse Inca-tocht:
- 60 soles voor de geleider. Dit kan worden gegeven na de rondleiding door Machu Picchu op de laatste dag.
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.
Telefoon, wifi & elektriciteit
Telefoon & wifi:
Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in je mobiele abonnement. Neem contact op met je mobiele-telefoonprovider om te weten te komen welke diensten zijn inbegrepen in je abonnement en welke prijzen voor jou gelden wanneer je op reis bent in het buitenland.
Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in je mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van de gratis wifi in je hotel of in restaurants. Dan kun je gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp.
Als je altijd online wilt zijn, is de goedkoopste optie om een lokale simkaart met data te kopen bij aankomst in Peru.
Elektriciteit:
In Peru is de spanning 220 V. Afhankelijk van waar je bent in het land, ku
nnen de stopcontacten variëren. Daarom raden we je aan om een multiadapter mee te nemen, zodat je er zeker van kunt zijn dat je je elektronische apparaten kunt opladen.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat je alle belangrijke en onmisbare artikelen in je handbagage heeft. Dat geldt voor zaken als je paspoort, visa, vaccinatiebewijzen, reisdocumenten, verzekeringspapieren, creditcards, geld, computers, mobiele telefoons en camera’s en eventuele informatie over je gezondheid en onmisbare medicijnen.
Trekking in Peru:
Als je een van onze trekkingtochten in Peru maakt, kun je hieronder onze aanbevolen checklists downloaden als PDF.
Er zal een korte briefing in Cusco zijn over je trektocht op de dag voordat deze begint, waar je antwoorden kunt krijgen op alle vragen die je mogelijk hebt over de tocht en de inpak-checklist. Je wordt op de hoogte gebracht van het precieze tijdstip hiervan bij aankomst in Cusco.
Tijdens de 4-daagse Inca-tocht zijn er dragers die helpen bij het vervoeren van kampeeruitrusting, voedsel en tot 6 kg persoonlijke bagage per deelnemer. Je krijgt een tas in Peru om je persoonlijke bagage in te pakken, die voor je zal worden vervoerd.
Tijdens de 4-daagse Salkantay-tocht zijn er paarden op de eerste 2 dagen om kampeeruitrusting, voedsel en tot 6 kg persoonlijke bagage per deelnemer mee te nemen. Op dag 3 wordt je bagage naar de trein gebracht en krijgt je deze terug voordat de laatste rit naar Aguas Calientes plaatsvindt. Je krijgt een tas in Peru om je persoonlijke bagage in te pakken, die voor je zal worden vervoerd.
Je moet je eigen rugzak meenemen op beide trektochten. We raden een rugzak aan van ongeveer 30 liter met een heupriem en een regenhoes.
Download hier onze paklijst in PDF-formaat.
Tijdens de 2-daagse Inca-tocht zijn er geen dragers, dus moet je al je persoonlijke bezittingen zelf in je rugzak meenemen. We raden een rugzak aan van ongeveer 30 liter met een heupriem en een regenhoes.
Download hier onze paklijst in PDF-formaat.
Amazone
Als je naar de Amazone in Peru gaat, kun je onze aanbevolen paklijst als PDF hieronder downloaden.
Let op: wanneer je naar de lodge in de Amazone gaat, mag je maximaal 10 kg bagage per persoon meenemen. De overige bagage kan worden opgeslagen in Puerto Maldonado.
Download hier onze paklijst in PDF-formaat
Peru wil het verbruik van plastic voor eenmalig gebruik verminderen:
De Peruaanse overheid heeft een nieuwe wet aangenomen om het gebruik van wegwerpplastic in het land te verminderen.
Dit betekent dat wegwerpplastic zoals plastic zakken, plastic flessen, rietjes, enz. niet langer mag worden meegenomen naar musea, nationale parken of de werelderfgoedlocaties van het land (inclusief Machu Picchu en de Amazone).
Wij raden je daarom aan het gebruik van plastic zakken volledig te vermijden. Gebruik in plaats hiervan stoffen tassen of tassen van een waterdicht materiaal dat geen plastic is wanneer je thuis je bagage inpakt. Neem een drinkbeker mee die gerecycled en bijgevuld kan worden.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
Hier kunt u meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).
Het is belangrijk dat je je naam controleert op eventuele spelfouten, omdat je naam op de reservering exact moet overeenkomen met de naam die in je paspoort staat. Als je naam gecorrigeerd moet worden, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Stoelreservering
Bij de check-in wijst de luchtvaartmaatschappij u een stoel toe in het vliegtuig. Heeft u bepaalde wensen, dan kunt u op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij een stoel reserveren. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.
Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.
We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.
Check-in
Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staat in uw reisschema.
Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.
Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.
Op de luchthaven
Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.
Bagage
Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kun je controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.
Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je reisschema, houd er dan rekening mee dat de bagageregels kunnen verschillen van die voor je internationale vluchten. Over het algemeen kun je plaatselijk altijd meer kilo’s bagage bijkopen.
NB: Lees meer over bagagebeperkingen in de trein van en naar Machu Picchu onder “Reisvorm & vervoer”.
Vertraagde bagage
Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.
Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.
In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze partner en ervoor te zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.
Vertragingen van uw vlucht of annuleringen
Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.
Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor omboeking van uw reis. De vliegtuigmaatschappij zal in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.
Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook als uw vlucht is vertraagd, ophalen.
Als een vertraging betekent dat de luchtvaartmaatschappij u omboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij of een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via ons noodnummer. Wij zullen dan de wijziging vervolgens doorgeven aan onze partner.
Immigratie & douane
Immigratie:
Wanneer je aankomt op je eindbestemming, ga je door de immigratie, waar je paspoort en eventuele inreisdocumenten en visa worden gecontroleerd. Op veel plaatsen moet je ook je vingerafdrukken geven en wordt er een foto van je gezicht genomen voor biometrische identificatie. Je kunt ook vragen krijgen over je reisplannen in het land en eventueel over waar je verblijft.
Douane:
Nadat je door de immigratie bent gegaan en je bagage hebt opgehaald, ga je door de douane. Als je niets aan te geven hebt, kun je door “nothing to declare” gaan. Heb je wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat je door “declare” gaat. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar je heen reist.
Aankomst
Bij aankomst word je opgewacht door een gids/chauffeur die klaarstaat met een TourCompass-bordje.
Neem in het onverwachte geval dat je de gids/chauffeur niet kunt vinden contact op met onze lokale partner op het noodnummer dat in je reisdocumenten staat vermeld.
Hotel check-in & check-out
Gewoonlijk is de inchecktijd rond 14.00 uur. Je kunt er daarom niet op rekenen dat je eerder naar je kamer mag.
Bij het inchecken zal de receptionist meestal je creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar het is gebruikelijk in hotels, om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als je dit niet hebt gebruikt.
Het is heel normaal dat hotels een kopie van je paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.
Bij vertrek check je normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als je pas later in de middag of avond verder reist, kun je je bagage in bewaring geven totdat je vertrekt. Wil je in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.
Het is mogelijk om je bagage in bewaring te geven in het hotel in Cusco wanneer je Machu Picchu bezoekt, of als je een van onze trektochten maakt waarbij je alleen een kleine tas hoeft mee te nemen.
Reisvorm & vervoer
In het geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van excursies en bezienswaardigheden in je programma aan te passen.
Bezoeken aan het Machu Picchu Inca-complex
De beroemdste Inca-ruïnes in Peru zijn ongetwijfeld Machu Picchu. Het ruïnecomplex wordt elk jaar door veel toeristen bezocht (tot 5.600 per dag), dus de toegang vindt plaats in teams van 9 op vaste tijden gedurende de dag, om lange rijen en onnodige wachttijden te voorkomen.
De dag voordat je naar Machu Picchu vertrekt, zal je gids je informeren over je entreetijd. We maken gebruik van de ochtend-entreetijden tussen 06.00 en 08.00 uur, tenzij deze uitverkocht zijn. Als je de Inca Trail naar Machu Picchu hebt gelopen, kom je ook ‘s ochtends via de Zonnepoort naar het Machu Picchu Inca Complex.
Sinds januari 2019 mag je 4 uur lang in het ruïnecomplex blijven. Je rondleiding duurt ongeveer 2 uur en daarna heb je ongeveer 2 uur om de plek op eigen gelegenheid te verkennen.
Als je de berg Huayna Picchu wilt beklimmen, vindt dit plaats voor de rondleiding met gids door Machu Picchu. Als je de Huayna Picchu berg wilt beklimmen, moet je dit tegelijk boeken met het boeken van je excursie (als je het later boekt, is de prijs het dubbele). Houd er rekening mee dat een beperkt aantal mensen Huayna Picchu mag beklimmen, slechts 400 per dag.
Toegangs- en entreetijden tot Machu Picchu worden beheerd door het Ministerie van Cultuur in Peru (Ministerio de Cultura de Perú) en de regels kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Neem altijd je paspoort mee wanneer je Machu Picchu bezoekt.
Let op: als je een nieuw paspoort hebt ontvangen voordat je naar Peru gaat, maar je hebt je reis bij ons geboekt met een kopie van je oude paspoort, dan is het belangrijk dat je zowel het nieuwe paspoort als het oude paspoort (of een kopie van het oude paspoort) meeneemt naar Machu Picchu.
Vervoer van/naar Machu Picchu:
Het vervoer tussen Cusco en Aguas Calientes vindt plaats per minibus en trein. Afhankelijk van het seizoen rijd je per minibus van Cusco naar Ollantaytambo of Poroy en per trein van hier naar Aguas Calientes. Hetzelfde geldt voor de terugreis. De reis van Cusco naar Aguas Calientes duurt ongeveer 4-5 uur. Je gids zal je een dag van tevoren op de hoogte brengen van de vertrektijden.
Houd er rekening mee dat de trein tussen Cusco en Aguas Calientes een limiet van 5 kg handbagage per persoon heeft en dat je bagage niet groter mag zijn dan 157 cm (hoogte + lengte + breedte). Als je op het Inca-pad of de Salkantay-trektocht bent geweest, mag je een paar kilo extra bagage meenemen. De tas mag echter niet groter zijn dan 157 cm. De rest van je bagage wordt bewaard in het hotel in Cusco.
Het vervoer tussen Aguas Calientes en Machu Picchu is per bus. De bussen vertrekken elke 10 minuten vanaf 5.30 uur.
Hoogteziekte:
Tijdens onze rondreizen naar Peru kun je genieten van het prachtige Andesgebergte, maar dit betekent ook dat je de hoogte in gaat! In onze dagelijkse agenda’s zie je de hoogte voor elke dag in meters.
Lees meer over hoogteziekte op onze blog.
Onderweg hulp nodig?
Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback geven / contact
Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.