ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag geopend 09 - 15 | Openingstijden

Namibië – Reisinformatie

Namibië – Reisinformatie
Namibië – Reisinformatie

Namibië – Reisinformatie

KLIMAAT

Beste reistijd

Namibië heeft gemiddeld 300 dagen zon per jaar, waardoor het een van de zonnigste landen ter wereld is.

Namibië ligt ten zuiden van de evenaar in de subtropische klimaatzone. Dat wil zeggen dat het klimaat over het algemeen warm en droog is en dat de luchtvochtigheid niet te hoog is, zelfs niet nadat het heeft geregend. Er zijn echter relatief grote klimaatverschillen van gebied tot gebied.

In de centrale hooglanden, waar bijvoorbeeld de hoofdstad Windhoek ligt, die zich ongeveer 1.700 meter boven zeeniveau bevindt, zijn de temperaturen gematigd en is er meer regen dan in de omliggende woestijngebieden.

In de woestijngebieden, de Kalahari-woestijn in het oosten en de Namib-woestijn in het westen, regent het zeer zelden en de kunnen de temperaturen zeer sterk verschillen tussen dag en nacht.

Langs de Atlantische Oceaan, waar bijvoorbeeld de kuststad Swakopmund ligt, is het klimaat heel anders dan in de rest van het land. Hier vormen speciale stromings- en windomstandigheden een deken van zeenevel en mist, die soms koud kan aanvoelen.

Namibië heeft twee seizoenen, hoewel het een zeer zonnig en droog land is. De seizoenen worden gedefinieerd als zomer en winter, maar omdat Namibië ten zuiden van de evenaar ligt, zijn de seizoenen tegenovergesteld aan de Nederlandse:

De winter (droog seizoen) is ongeveer van mei tot september.

Het regent nauwelijks in deze periode, die over het algemeen wordt gekenmerkt door aangename temperaturen, veel zonneschijn en blauwe luchten.

De winterperiode is een van de beste tijden om op safari te gaan in Nationaal park Etosha, omdat het water schaars is, wat betekent dat de wilde dieren zich rond de bestaande waterpoelen verzamelen.

In september stijgen de temperaturen langzaam en komt de hitte van de zomer dichterbij.

De zomer (regenseizoen) is ongeveer van oktober tot april.

Aan het begin van de periode regent het nauwelijks en zijn de temperaturen hoog. In november en december neemt de neerslag toe, met de zwaarste regenval tussen januari en maart. De regen valt echter zelden in de vorm van zware buien die de hele dag aanhouden, maar neemt vaker de vorm aan van milde regenbuien.

Een veelvoorkomend kenmerk van de hele periode is dat zowel de luchtvochtigheid als de temperaturen hoger zijn dan in de winterperiode. Er is ook kans op onweer. Op zijn beurt maakt de regen het anders droge landschap groen en weelderig.

Weerstatistieken voor Windhoek: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 31 29 28 26 24 21 21 24 28 30 30 31
Gemiddelde min. temp. 18 17 16 13 10 7 7 9 13 15 16 17
Neerslag in mm 91 87 70 32 6 1 0 1 4 11 26 33
Weerstatistieken voor Swakopmund: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 20 19 20 19 20 19 18 17 16 17 18 20
Gemiddelde min. temp. 15 14 15 13 12 11 11 10 10 12 12 14
Neerslag in mm 1 1 4 0 1 1 0 0 0 0 0 0
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS

Paspoort & visum

Nederlandse staatsburgers kunnen zonder visum naar Namibië reizen voor rondreizen van maximaal 90 dagen. Je moet een geldig paspoort meenemen en het moet geldig zijn tot zes maanden na je terugreis uit Namibië.

Je kunt de visumregels controleren op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Namibië – wanneer je reist met kinderen jonger dan 18 jaar
Kinderen jonger dan 18 jaar moeten hun in het Engels vertaalde geboorteakte meenemen. Dit geldt ook als het kind met beide ouders reist.

Als het kind met slechts één ouder reist, is schriftelijke toestemming vereist van de ouder die niet met het kind reist. Dit kan in de vorm van een gewaarmerkte volmacht en een kopie van het paspoort met handtekening. Dit geldt ook ondanks gezamenlijke voogdij. Het kind moet ook dan een geboorteakte meenemen die in het Engels is vertaald.

Als één ouder is overleden, moet een in het Engels vertaalde overlijdensakte worden meegenomen.

Als het kind zonder ouders reist, gelden dezelfde regels als hierboven beschreven.

Houd er rekening mee dat een volmacht alleen geldig is als deze door een officiële instantie is gewaarmerkt. In Nederland kun je hiernaar vragen bij je gemeentekantoor of het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Nederland. Je kunt contact opnemen met je gemeentekantoor voor een geboorteakte in het Engels.

We raden u aan contact op te nemen met de  Ambassade van de Republiek Namibië in Brussel, als u met kinderen onder de 18 jaar reist en vragen over de procedure heeft.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten. Op onze pagina over verzekeringen vindt u alle informatie die u nodig heeft.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

De valuta in Namibië heet Namibische dollar (NAD), klik hier.

Veelgebruikte creditcards zoals Visa en Mastercard worden over het algemeen geaccepteerd en er zijn geldautomaten (ATM’s) in de steden. Creditcards worden gebruikt in hotels, restaurants en winkels, maar niet op kleine lokale markten.

Fooien zijn welkom en worden vaak gegeven.  Over het algemeen geef je natuurlijk fooi in overeenstemming met de service die je hebt ontvangen. Onderstaande bedragen dienen als leidraad:

  • Gids: 30 tot 50 NAD per persoon per dag
  • Lokale gids: 10 tot 20 NAD per persoon voor excursies van een halve dag en 30 tot 50 per persoon voor een excursie van een hele dag.
  • Hotels/lodges: er staat een doos voor fooien bij de receptie. Het geld dat in deze doos wordt gedaan, wordt gelijkmatig verdeeld onder alle servicemedewerkers, met uitzondering van safari- en activiteitengidsen
  • Restaurants: Fooien zijn niet inbegrepen, tenzij dit duidelijk staat vermeld op de rekening. Als je tevreden bent over de service en er nog geen fooi is toegevoegd aan de rekening, moet je een fooi van 10% toevoegen aan de rekening.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

 

Telefoon, wifi & elektriciteit

Sommige lodges in Namibië krijgen elektriciteit van zonne- of windenergie. Er is 220V en de stekkers hebben drie ronde pinnen – één dikke en twee dunnere.

Houd er rekening mee dat er niet altijd genoeg stroom is om bijvoorbeeld een föhn te gebruiken.

In de hotelbeschrijvingen op onze website staat of er wifi is in de hotels. Houd er rekening mee dat de verbinding onstabiel kan zijn.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

We raden je aan om je spullen in zachte tassen te verpakken. Het is gemakkelijker om de safarivoertuigen in te laden met zachte tassen dan met koffers. Vooral harde koffers zijn moeilijk in het safarivoertuig te passen. Neem daarom als dat mogelijk is geen koffers met harde randen mee.

We raden je ook aan om lichte kleding mee te nemen, bij voorkeur in ‘laagjes’. Neem lange broeken en shirts met lange mouwen mee die na zonsondergang tegen de muggen en eventueel overdag tegen de zon beschermen. Vermijd ook bij voorkeur blote voeten in de avond, vanwege de muggen.

Denk eraan om een kleine zaklamp en extra batterijen mee te nemen, voor als de stroom uitvalt.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. De regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u online inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als je via O.R. Tambo Airport in Johannesburg vliegt, houd er dan rekening mee dat bagage die hier wordt ingecheckt minstens één platte kant moet hebben en geen lange losse banden mag hebben (bijv. een rugzak). Als je bijvoorbeeld reist met een ronde sporttas of een rugzak met lange schouderbanden eraan, moet je gebruikmaken van de ‘baggage wrapping service’ op de luchthaven, voordat je je bagage in kunt checken.

Als je via Johannesburg vliegt, houd er dan rekening mee dat je in Johannesburg soms je bagage zelf moet ophalen van de bagageband, deze zelf moet meenemen door de douane en deze vervolgens weer moet afgeven bij de incheckbalie. Controleer bij de incheckbalie of dit het geval is of dat je bagage helemaal naar je eindbestemming wordt verzonden.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.

Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.

Aankomst

Wanneer u aankomt in de aankomsthal van de luchthaven, staat er een gids/chauffeur op u te wachten met een TourCompass-bord met uw naam erop. Deze zal u naar uw hotel brengen.

Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.

Hotel check-in & check-out

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Als u de reis afsluit op Zanzibar, moet u er rekening mee houden dat de hotels op Zanzibar een toeristenbelasting van 5 USD per persoon per dag vragen. Het bedrag dient bij het uitchecken te worden betaald.

Reisvorm & vervoer

In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.

Afrika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00