ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag geopend 09 - 15 | Openingstijden

Reizen naar Mombasa – reisinformatie

Reizen naar Mombasa – reisinformatie
Reizen naar Mombasa – reisinformatie

Reizen naar Mombasa – reisinformatie

KLIMAAT

Beste reistijd

Mombasa is een kuststad en heeft daardoor een vlak landschap. De stad Mombasa ligt midden op het eiland Mombasa, maar strekt zich uit tot aan het vasteland. Het eiland wordt van het vasteland gescheiden door twee baaien. Port Reitz in het zuiden en Tudor Creek in het noorden.

Zowel Mombasa als Diani Beach ten zuiden van Mombasa hebben een warm, tropisch klimaat. De hoeveelheid neerslag hangt af van het seizoen. In april en mei valt de meeste regen en januari en februari zijn de maanden met de minste neerslag.

Weerstatistieken
JAN
FEB
MAR
APR
MEI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Neerslag (mm)
34
14
56
154
236
88
72
68
67
103
105
76
Neerslag dagen
3
1
5
10
14
10
10
8
9
9
8
7
Dagtemp.
33
34
34
33
31
29
29
29
30
31
32
33
Nachttemp.
22
23
23
23
22
20
19
19
20
21
22
22
Zonuren
270
255
270
225
205
207
211
245
246
273
264
260
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS

Paspoort & visum

U dient uiteraard uw paspoort mee te nemen op reis. Uw paspoort moet nog ten minste 6 maanden geldig zijn na aankomstdatum Kenia en moet ten minste één lege pagina hebben.

U heeft geen visum nodig voor Kenia.

U dient wel een elektronische goedkeuring (eTA) aan te vragen voor toegang tot Kenia. Die kunt u hier aanvragen: https://www.etakenya.go.ke/.

De kosten voor een eTA bedragen USD 35 en u betaalt met uw creditcard.

Alle reizigers moeten een eTA aanvragen, dit geldt ook voor kinderen. Reist u als gezin met kinderen onder de 18, dan is het handig om een eTA aan te vragen als gezin, omdat u dan maar één eTA hoeft in te vullen voor het hele gezin.

U moet deze eTA uiterlijk drie dagen voor vertrek aanvragen en niet eerder dan drie maanden voor vertrek. Hou er rekening mee dat het ongeveer drie dagen duurt voordat de aanvraag is verwerkt en u antwoord krijgt.

U heeft de volgende informatie nodig om een eTA aan te vragen:

  • Geldig paspoort
  • Pasfoto of een “selfie” die lijkt op een pasfoto
  • Contactgegevens
  • Reisinformatie: vluchtnummer, reisdata en reisplan
  • Vaccinatiebewijs voor gele koorts indien nodig
  • Creditcard

U ontvangt de goedkeuring per mail. U moet deze uitprinten en samen met uw paspoort laten zien bij aankomst in Kenia.

Heeft u problemen of vragen over deze eTA , dan kunt u terecht bij dit mailadres: support@etakenya.go.ke of bij de Keniaanse ambassade in Den Haag.

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

Heet u een reis naar Kenia geboekt met een strandvakantie op Zanzibar (Tanzania), dan heeft u als Nederlands staatsburger een visum nodig voor Tanzania. We verwijzen naar onze pagina met praktische informatie over Tanzania, waar u informatie vindt over het aanvragen van een visum voor Tanzania.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

De munteenheid van Kenia is de Keniaanse shilling (KES).

We raden u aan om op de luchthaven geld in te wisselen voor shilling of bij aankomst in Kenia bij een geldautomaat geld op te nemen.

Het is ook mogelijk om in Kenia te betalen met USD (meest gangbaar), Euro en Britse ponden. Let erop dat uw dollarbiljetten nieuw zijn (van na 2009) en dat ze ‘netjes’ zijn (niet te verfrommeld). Anders loopt u het risico dat ze worden afgewezen door winkels/hotels.

Zorg ervoor dat u een klein bedrag bij u heeft (briefjes van 1 tot 5 dollar). U kunt met Visa en Master Card ook geld bij geldautomaten opnemen en op sommige plaatsen met deze kaarten betalen.

 

Fooien

In Kenia is het gebruikelijk om gidsen, obers en ander dienstverlenend personeel een fooi te geven.
Er wordt fooi verwacht, maar u beslist zelf hoeveel fooi u geeft.
Geef de fooi persoonlijk en zorg ervoor dat u altijd wat geld voor het geven van fooi in uw broekzak/tas heeft.

Als vuistregel kunt u het volgende aanhouden:

  • 10-15 USD per persoon per dag voor de gids
  • 2 USD voor bagage die de portier voor u draagt
  • 10% in bars en restaurants
  • 2 USD per dag aan kamermeisjes

We adviseren u de fooi voor uw gids/chauffeur aan het einde van uw reis te overhandigen, bij voorkeur in een gesloten envelop.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

De stroomspanning is 240 Volt. Voor het gebruik van de stopcontacten heeft u een driepolige stekker nodig. Neem daarom een adapter mee.

In de hotelbeschrijvingen op onze website staat of er wifi is in de hotels. Houd er rekening mee dat de verbinding weg kan vallen.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

We raden aan uw bagage in zachte reistassen mee te nemen als u tijdens uw reis op safari gaat. De bagageruimte van de safariwagens kunnen beter met zachte tassen dan koffers worden gevuld. Het is vooral moeilijk om harde koffers een plaatsje in de safariwagen te geven. Vermijd daarom zoveel mogelijk harde koffers mee te nemen.

Neem lange broeken en lichte blouses met lange, wijde mouwen mee om u ’s avonds tegen muggen te beschermen.

In de kamers hangt meestal een klamboe of er wordt tegen zonsondergang gespoten tegen muggen. Toch is het verstandig om van thuis een muggenspray en anti-jeukcrème mee te nemen.

Let op: elk gebruik, import en productie van plastic zakjes/tasjes, die wij in ons dagelijks leven gebruiken, is verboden in Mombasa. We raden u daarom aan geen plastic zakjes/tasjes te gebruiken bij het inpakken van uw bagage. Gebruik in plaats hiervan stoffen tasjes of ander waterdicht materiaal dat niet van plastic is gemaakt.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

De meeste luchtvaartmaatschappijen gebruiken elektronische vliegtickets (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact overeen moet komen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u online inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je programma, houd er dan rekening mee dat de toegestane bagage kan verschillen van je buitenlandse vlucht. Het is meestal wel mogelijk om ter plekke te betalen voor extra bagage.

Houd er rekening mee dat het niet is toegestaan om harde koffers in te checken op binnenlandse vluchten. Je koffer moet gemaakt zijn van een zacht materiaal dat gemakkelijker in te laden is. Je mag ook geen trolleys meenemen als handbagage op lokale binnenlandse vluchten.

Als u bij aankomst in Kenia zichtbaar plastic zakjes/tasjes in uw handbagage heeft, wordt u verzocht deze in te leveren. Dit geldt ook voor plastic zakjes/tasjes uit de belastingvrije – taxfree – winkels.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor omboeking van uw reis. De vliegtuigmaatschappij zal in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook als uw vlucht is vertraagd, ophalen.

Als een vertraging betekent dat de luchtvaartmaatschappij u omboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij of een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via ons noodnummer. Wij zullen dan de wijziging vervolgens doorgeven aan onze partner.

 

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.

Wanneer Mombasa uw eerste bestemming in Kenia is, moet u een inreis- en uitreisformulier invullen. Neem een pen mee! Bij het punt waar u het adres in Mombasa moet invullen, schrijft u de naam van het hotel/de lodge waar u het eerst overnacht.

Voordat u de luchthaven verlaat, moet de bagage worden gescand. Ook de handbagage. Dit is een normale procedure in Mombasa.

 

Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.

Aankomst

Wanneer u aankomt in de aankomsthal van de luchthaven, staat er een gids/chauffeur op u te wachten met een TourCompass-bord met uw naam erop. Deze zal u naar uw hotel brengen.

Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.

In- en uitchecken in hotels

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

 

Reisvorm & vervoer

In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijvoorbeeld als uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.

Afrika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00