ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag geopend 09 - 15 | Openingstijden

Mexico - Reisinformatie

Mexico - Reisinformatie
Mexico - Reisinformatie

Mexico - Reisinformatie

KLIMAAT

Beste reistijd

Mexico kan het hele jaar door worden bezocht. Houd er echter rekening mee dat er van juli tot oktober tropische stormen kunnen ontstaan aan de Caribische kust.

Het laagland en de kustgebieden hebben een comfortabel, tropisch klimaat met warme avonden.

Het klimaat in de hooglanden is subtropisch met warme dagen en koele nachten, vooral in de winter.

Aan de kust is het het hele jaar door lekker warm weer.

Het regenseizoen loopt van mei tot oktober. Dit is ook het warmste seizoen in Mexico. Regen valt meestal in krachtige buien laat in de middag, dus je kunt gerust een rondreis naar Mexico boeken tijdens dit seizoen.

Het droge seizoen loopt van ongeveer november tot april, wanneer het droog en aangenaam warm is. December tot februari zijn de koelste maanden in het hele land, en de avonden en nachten in het binnenland kunnen gemakkelijk koud worden.

Op bepaalde tijden van het jaar wordt de Caribische kust van Mexico (samen met de Verenigde Staten en andere Caribische eilanden) getroffen door een grote hoeveelheid sargassum-zeewier. De plaatselijke autoriteiten hebben mensen in dienst genomen om het zeewier elke dag te verwijderen, maar ze kunnen het niet altijd bijhouden. Het zeewier verschijnt vooral in de periode van april tot september, maar dat kan van jaar tot jaar en van gebied tot gebied verschillen.

Weerstatistieken voor Cancún, Playa del Carmel & Tulum: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 25 26 27 28 29 29 30 30 29 28 27 26
Gemiddelde minimumtemperatuur 22 23 24 24 26 26 27 27 26 25 24 23
Neerslag in mm 76 41 33 32 80 165 73 96 173 189 97 71
Gemiddelde temperatuur van het zeewater 26 26 26 27 28 28 29 29 29 29 28 27
Weerstatistieken voor Isla Holbox: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 26 28 29 31 32 31 32 32 31 29 28 27
Gemiddelde minimumtemperatuur 21 22 22 23 25 25 26 26 25 25 23 22
Neerslag in mm 39 26 24 25 43 84 54 69 115 115 54 40
Gemiddelde temperatuur van het zeewater 24 24 25 25 26 27 28 28 28 28 26 25
Weerstatistieken voor Merida: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 29 31 33 35 36 34 34 34 33 31 29 29
Gemiddelde minimumtemperatuur 19 20 21 23 24 25 24 25 24 23 21 20
Neerslag in mm 23 17 16 26 53 123 89 102 141 85 33 26
Weerstatistieken voor Mexico City: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 20 23 24 26 25 23 22 22 21 21 20 20
Gemiddelde minimumtemperatuur 7 9 10 12 12 13 12 13 12 11 9 8
Neerslag in mm 26 23 32 53 83 159 171 156 116 108 37 17
Weerstatistieken voor Oaxaca: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 22 25 26 28 26 23 23 23 22 22 22 22
Gemiddelde minimumtemperatuur 9 10 11 13 14 14 13 14 14 13 11 10
Neerslag in mm 3 6 18 34 75 171 111 126 164 76 10 4
Weerstatistieken voor Palenque: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 25 27 30 31 33 33 31 31 29 28 26 26
Gemiddelde minimumtemperatuur 17 18 19 21 23 22 22 22 22 21 19 18
Neerslag in mm 112 67 60 63 92 224 132 175 236 200 137 101
Weerstatistieken voor San Cristobal de Las Casas: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 19 20 22 23 21 20 20 20 20 19 19 19
Gemiddelde minimumtemperatuur 9 9 10 11 12 13 12 12 12 12 10 9
Neerslag in mm 16 11 21 57 223 495 302 360 437 235 62 22
Weerstatistieken voor Valladolid/Chichen Itza: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 28 30 32 34 34 33 34 34 32 31 29 29
Gemiddelde minimumtemperatuur 19 20 21 22 24 24 24 24 24 23 21 20
Neerslag in mm 26 19 22 30 61 128 96 109 150 102 40 28
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER JE REIS

Paspoort & visum

Als Nederlands staatsburger moet je in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Je paspoort moet ten minste 6 maanden geldig zijn na terugkeer in Nederland.

Als Nederlands staatsburger heb je geen visum nodig om Mexico te bezoeken voor een verblijf van maximaal 180 dagen.

Let op: Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren of je onderweg een visum nodig hebt voor transitluchthavens.

De visumregels kunnen worden nagekeken op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

 

Als je via de VS reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:

Om via de Verenigde Staten te reizen, moet je een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Zonder ESTA mag je niet door de Verenigde Staten reizen. Vraag de reisautorisatie op tijd aan, ten minste 72 uur voor je vertrek naar de VS. Alle reizigers moeten zich aanmelden, ongeacht hun leeftijd. Je kunt de ESTA aanvragen en de prijs opzoeken via de volgende link: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 2 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je ESTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.

Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe ESTA aanvragen.

Houd er rekening mee dat je contact moet opnemen met de Amerikaanse ambassade om een visum aan te vragen als je een van de volgende landen hebt bezocht:

  • Cuba vanaf 12 januari 2021
  • Noord-Korea, Iran, Irak, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen vanaf 1 maart 2011

Strengere vereisten zijn ook van toepassing als je een dubbel staatsburgerschap hebt met een van deze landen.

Voor meer informatie over het invullen van je ESTA-aanvraag: zie het overzicht van veelgestelde vragen en hun antwoorden hier: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Je kunt ook telefonisch contact opnemen via: +1-202-325-8000

 

Als je via Canada reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:

Om via Canada te reizen, moet je een eTA (Electronic Travel Authorization) aanvragen. Zonder eTA mag je niet door Canada reizen. Vraag de reisautorisatie tijdig aan. eTA kost 7 CAD per persoon en alle reizigers moeten een aanvraag indienen, ongeacht hun leeftijd. Je kunt de aanvraag doen via de volgende link:http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Houd je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand wanneer je de aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 5 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je eTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.

Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe eTA aanvragen.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

Toeristenbelasting:

In de staat Quintana Roo, waar strandbestemmingen als Playa del Carmen en Tulum liggen, moeten alle toeristen vanaf 15 jaar een verplichte toeristenbelasting van ongeveer 260 MXN (15 USD) betalen. Dit kan online via de website www.visitax.gob.mx/sitio/ (met creditcard) of op de luchthaven in Mexico (met creditcard of contant) voordat je aan de reis naar huis begint. Je ontvangt een ontvangstbewijs in de vorm van een QR-code, die je mogelijk op de luchthaven moet laten zien, maar de betaling staat ook op je paspoortnummer, dus vaak wordt je niet gevraagd om het ontvangstbewijs te laten zien.

We raden je aan om de app WhatsApp op je smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. Je kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat je een wifi-verbinding hebt.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de wet op de pakketreizen”.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

De Mexicaanse valuta heet peso (MXN). De huidige wisselkoers van de MXN vind je hier.

We raden je aan om US dollars (USD) contant mee te nemen, die je bij aankomst kunt wisselen bij een officieel wisselkantoor. Er zijn vrijwel overal geldautomaten. De gebruikelijke creditcards kunnen worden gebruikt in hotels, veel restaurants en winkels. Als je verder landinwaarts gaat, kan het moeilijk zijn om een creditcard te gebruiken.

Klik hier voor een algemeen idee van het prijsniveau in het land.

Het is een gewoonte die wordt gewaardeerd om een fooi te geven wanneer je in Latijns-Amerikaanse landen bent, maar het is vrijwillig en het bedrag dat je bereid bent te geven is geheel naar eigen goeddunken. Houd wat kleine biljetten of munten bij de hand voor het geval je iemand een fooi wilt geven en geef het die persoon persoonlijk.

De onderstaande richtlijn is slechts indicatief:

  • Restaurants en bars: 10-15% van de rekening
  • Gidsen: 80-100 peso PP per excursie
  • Chauffeurs: 60-80 peso PP per excursie
  • Kamermeisjes: 10 peso PKPN
  • Dragers in hotels: 5 peso per koffer

Bij bars of restaurants kan uw rekening een toeslag bevatten voor extra diensten zoals “couvert” (“cubierto”) of livemuziek.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Telefoon & wifi:

Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in je mobiele abonnement. Neem contact op met je mobiele-telefoonprovider om te weten te komen welke diensten zijn inbegrepen in je abonnement en welke prijzen voor jou gelden wanneer je op reis bent in het buitenland.

Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in je mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van de gratis wifi in je hotel of in restaurants. Dan kun je gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp. Niet alle locaties bieden wifi.

Elektriciteit:

Mexico heeft 110 volt stroom. De stopcontacten zijn van het type met twee “platte” pinnen. Het is daarom belangrijk dat je een adapter meeneemt.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

In de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kun je controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je reisschema, houd er dan rekening mee dat de bagageregels kunnen verschillen van die voor je internationale vluchten. Over het algemeen kun je plaatselijk altijd meer kilo’s bagage bijkopen.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:
Wanneer je aankomt op je eindbestemming, ga je door de immigratie, waar je paspoort en eventuele inreisdocumenten en visa worden gecontroleerd. Op veel plaatsen moet je ook je vingerafdrukken geven en wordt er een foto van je gezicht genomen voor biometrische identificatie. Je kunt ook vragen krijgen over je reisplannen in het land en eventueel over waar je verblijft.

Douane:
Nadat je door de immigratie bent gegaan en je bagage hebt opgehaald, ga je door de douane. Als je niets aan te geven hebt, kun je door “nothing to declare” gaan. Heb je wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat je door “declare” gaat. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar je heen reist.

Rookbeleid:
Roken in openbare gelegenheden – waaronder parken, stranden, hotels en restaurants – is sinds januari 2023 verboden in Mexico. Het verbod geldt zowel voor traditionele sigaretten en dergelijke als voor e-sigaretten.

Het is ook illegaal om elektronische sigaretten/vapingapparaten en e-liquids mee te nemen naar Mexico.

Aankomst

Bij aankomst word je opgewacht door een gids/chauffeur die klaarstaat met een TourCompass-bordje.

Neem in het onverwachte geval dat je de gids/chauffeur niet kunt vinden contact op met onze lokale partner op het noodnummer dat in je reisdocumenten staat vermeld.

Hotel check-in & check-out

Gewoonlijk is de inchecktijd rond 14.00 uur. Je kunt er daarom niet op rekenen dat je eerder naar je kamer mag. Als je vroeg wilt inchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal je creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar het is gebruikelijk in hotels, om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als je geen gebruik van deze faciliteiten hebt gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van je paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek check je normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als je pas later in de middag of avond verder reist, kun je je bagage in bewaring geven totdat je vertrekt. Wil je in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.

Hotelbelasting in Tulum:

Houd er rekening mee dat als je rondreis eindigt in Tulum, je een verplichte hotelbelasting van ongeveer 195-430 MXN (10-22 USD) PKPN moet betalen. Dit wordt ter plaatse in het hotel verrekend.

Reisvorm & vervoer

In het geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van excursies en bezienswaardigheden in je programma aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.

Latijns-Amerika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00