ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag gesloten | Openingstijden

Maleisië – Reisinformatie

Maleisië – Reisinformatie
Maleisië – Reisinformatie

Maleisië – Reisinformatie

KLIMAAT

Beste reistijd

West-Maleisië en de meer dan 850 eilanden liggen dicht bij de evenaar. Hierdoor geniet het land het hele jaar door van een tropisch klimaat met slechts kleine temperatuurverschillen. Maar daar eindigen de overeenkomsten, want Maleisië biedt een gevarieerde geografie, waaronder tropische regenwouden, weelderige hooglanden en uitgebreide kustlijnen langs de Zuid-Chinese Zee en de Straat van Malakka, wat leidt tot aanzienlijke regionale variaties. 

 

West-Maleisië (Kuala Lumpur – Malakka – Cameron Highlands) 

Op West-Maleisië vind je de hoofdstad Kuala Lumpur, het historische Malakka en de Cameron Highlands. Hier kun je het hele jaar door zowel regen als zonneschijn ervaren, hoewel sommige perioden weertechnisch gunstiger zijn dan andere. 

Kuala Lumpur en Malakka hebben het hele jaar door warme temperaturen variërend van 23-33 graden. De droogste maanden zijn januari, februari en juni tot september, wanneer de dagen meestal droog zijn, maar er korte buien kunnen voorkomen. De rest van het jaar is er meer regenval, hoewel het zelden de hele dag door regent. 

Hetzelfde geldt voor Cameron Highlands, waar de droogste maanden januari, februari, juni en juli zijn. Het klimaat hier is iets koeler dan in de laaglanden, maar toch aangenaam, met temperaturen tussen de 16-25 graden. 

Weerstatistieken voor Kuala Lumpur:  JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  31 32 33 33 33 33 32 32 32 32 31 31
Gemiddelde min. temp.  23 23 23 24 24 24 23 23 23 23 23 23
Neerslag in mm  170 164 233 252 205 120 117 148 188 249 280 245
Weerstatistieken voor Malakka:  JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  29 30 30 29 29 29 29 29 29 29 28 28
Gemiddelde min. temp.  24 24 25 25 25 25 25 25 25 25 25 24
Neerslag in mm  122 83 159 217 226 188 193 203 198 234 276 227
Weerstatistieken voor Cameron Highlands:  JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  23 24 25 25 25 25 24 24 23 23 23 23
Gemiddelde min. temp.  16 16 17 18 18 18 17 17 17 17 17 17
Neerslag in mm  176 125 221 298 324 242 249 283 280 398 375 277

De westelijke eilanden van Maleisië (Langkawi – Penang):

Ten westen van West-Maleisië liggen de eilanden Langkawi en Penang, die beiden worden beïnvloed door de zuidwestmoesson, wat resulteert in twee verschillende seizoenen. 

Het droge seizoen loopt van december tot april met temperaturen tussen de 23-33 graden. Dagen zijn gevuld met zonneschijn, afgewisseld met af en toe een korte bui. 

Het regenseizoen duurt van mei tot november. Het weer blijft warm met temperaturen tussen de 23-31 graden. Dagen kunnen worden beïnvloed door korte, zware buien, vaak in de late namiddag. 

Weerstatistieken voor Langkawi: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  32 33 33 32 31 31 30 30 30 30 31 31
Gemiddelde min. temp.  23 23 23 24 24 24 23 23 23 23 23 23
Neerslag in mm  35 38 99 179 228 231 247 274 320 340 202 72
Weerstatistieken voor Penang eiland: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  29 30 30 30 30 30 30 30 29 29 29 29
Gemiddelde min. temp.  24 24 25 25 25 25 25 25 25 25 25 24
Neerslag in mm  90 79 141 192 198 132 140 176 185 253 251 134

De oostelijke eilanden van Maleisië (Perhentian eilanden – Tioman eiland):

Ten oosten van West-Maleisië liggen de Perhentian eilanden en Tioman eiland, die worden beïnvloed door de noordoostmoesson en daardoor twee seizoenen kennen: 

Het droge seizoen duurt van februari tot september met temperaturen tussen de 23-33 graden. Er zijn veel zonuren en slechts enkele buien. 

Het regenseizoen duurt van oktober tot januari. Het blijft heerlijk warm, met temperaturen tussen de 23-31 graden, maar er komen zware buien voor, waardoor de eilanden van november tot januari gesloten zijn voor bezoekers. 

Weerstatistieken voor Perhentian eilanden:  JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  29 30 31 32 32 32 32 31 31 31 30 29
Gemiddelde min. temp.  23 23 23 24 24 24 23 23 23 23 23 23
Neerslag in mm 100 55 96 85 102 107 150 159 170 262 645 565
Weerstatistieken voor Tioman eiland:  JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  30 30 31 32 32 31 31 31 31 31 30 30
Gemiddelde min. temp.  24 24 25 25 26 25 25 25 25 25 25 24
Neerslag in mm 215 132 109 98 95 100 125 151 187 267 320 333

Borneo (Sarawak – Sabah):

Op het derde grootste eiland ter wereld, Borneo, vind je de twee Maleisische provincies Sabah en Sarawak. Beide worden beïnvloed door de noordoostmoesson. Hier kun je het hele jaar door zon en regen verwachten, hoewel sommige perioden weertechnisch gunstiger zijn dan andere. 

Het westelijke deel van Sabah heeft zijn droogste periode van januari tot april met zeldzame regenval, terwijl het oostelijke deel zijn droogste periode van februari tot september kent. In de overige maanden kunnen er korte, zware buien voorkomen, vooral tussen oktober en december, maar de hele dag regen is zeldzaam. 

Hetzelfde geldt voor het zuidelijke deel van Sarawak, waar de regenval, vooral tussen november en februari, toeneemt. 

Als je van plan bent de Mt. Kinabalu te beklimmen, zul je een klimaat ervaren dat moeilijk te voorspellen is. Het hele jaar door kun je temperaturen verwachten tussen de 0-26 graden, afhankelijk van je locatie op de berg. De beste weersomstandigheden zijn tijdens het droge seizoen van februari tot september, hoewel er in oktober en november dagelijks korte buien kunnen optreden, meestal in de late namiddag zodra je je accommodatie voor de nacht hebt bereikt. 

Weerstatistieken voor het westelijke deel van Sabah (Kota Kinabalu – Gaya eiland):  JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  31 31 32 33 33 33 32 32 32 32 32 31
Gemiddelde min. temp.  23 23 23 24 24 24 24 23 23 23 23 23
Neerslag in mm 105 76 50 114 216 281 262 270 287 345 301 244
Weerstatistieken voor het oostelijke deel van Sabah (SepilokKinabatangan):  JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  29 29 30 31 31 31 31 31 31 30 30 29
Gemiddelde min. temp.  23 23 23 23 24 24 24 24 24 24 23 23
Neerslag in mm 270 175 159 141 200 189 194 191 196 248 251 263
Weerstatistieken voor het zuidelijke deel van Sarawak (KuchingBako nationaal park – Batang Ai):  JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp.  30 30 31 32 32 32 32 32 32 31 31 31
Gemiddelde min. temp.  23 23 23 23 24 24 24 24 23 23 23 23
Neerslag in mm 685 454 339 272 246 220 199 229 252 324 350 496
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS

Paspoort & visum

Paspoort:
Als Nederlandse burger moet u in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Uw paspoort dient ten minste 6 maanden geldig te zijn vanaf de datum waarop u terugkeert uit Maleisië.

Visum:
Maleisië is visumvrij voor Nederlandse burgers voor maximaal 90 dagen.

Inreisformulier: 
Alle reizigers moeten een inreisformulier, bekend als MDAC, invullen en indienen uiterlijk 3 dagen voordat ze Maleisië binnenkomen. U kunt het formulier hier vinden.

U kunt andere vereisten en regels controleren op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de wet op de pakketreizen”.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

In Maleisië is de munteenheid de ringgit (MYR). U kunt de huidige wisselkoers voor de Maleisische ringgit hier bekijken.

Op het vasteland en grotere eilanden zoals Borneo en Langkawi worden Visa en Mastercard geaccepteerd in de meeste hotels, restaurants en winkels, maar zelden in kleine lokale restaurants en markten. Op kleinere eilanden zoals de Perhentian Eilanden en Tioman Eiland zijn er geen of zeer weinig geldautomaten, en de gewone restaurants accepteren meestal alleen contant geld. Dit geldt echter niet voor het restaurant van uw hotel, waar u meestal met Visa en Mastercard kunt betalen.

Krijg hier een idee van het prijsniveau in Maleisië.

Fooi geven wordt niet verwacht in Maleisië, maar het wordt gewaardeerd als u uitstekende service heeft ontvangen. Het is daarom helemaal aan u of u ervoor kiest om een fooi te geven. U kunt zoveel of zo weinig geven als u wilt. Hieronder vindt u een richtlijn als u besluit een fooi te geven voor uitzonderlijke service:

  • Gidsen: 20-30 RM per dag per persoon
  • Chauffeurs: 10-20 RM per dag per persoon
  • Portier: 2-10 RM per bagagestuk
  • Schoonmaak: 2-10 RM per kamer per dag
  • Restaurants: In veel restaurants zijn de fooien bij de prijs inbegrepen, aangeduid met een ‘5-10% servicekosten’ op de rekening. Er is dus geen noodzaak om een extra fooi te geven. Als de fooien niet zijn inbegrepen, kunt u afronden of 5-10% fooi geven als de service en het eten u hebben bevallen. Bij lokale restaurants en eetkraampjes worden geen fooien verwacht, maar u kunt wat kleingeld achterlaten bij vertrek.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Telefoon & wifi: 

Data en roaming gebruiken in het buitenland kan duur zijn als het niet al bij uw mobiele abonnement is inbegrepen. U kunt contact opnemen met uw mobiele provider om te weten te komen welke diensten zijn inbegrepen en wat de tarieven zijn voor internationale reizen.

Als u nog geen data en roaming voor internationaal gebruik in uw mobiele abonnement heeft, raden wij aan om gebruik te maken van de wifi in uw hotel of restaurants. Op deze manier kunt u gratis bellen en berichten sturen naar thuis via verschillende diensten zoals FaceTime, Messenger en WhatsApp. Alternatief kunt u bij aankomst een lokale simkaart met data kopen.

Elektriciteit: 

Maleisië gebruikt 240 volt. Het is belangrijk om een adapter mee te nemen, aangezien Maleisische stopcontacten type G hebben met drie platte pinnen.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle essentiële en onvervangbare items in uw handbagage bewaart. Dit omvat bijvoorbeeld uw paspoort, visum, vaccinatiekaart, creditcards, geld, verzekeringsdocumenten, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, plus alle informatie over uw gezondheidstoestand en essentiële medicijnen.

Als u naar Maleisië gaat, kunt u hieronder onze aanbevolen inpaklijst als PDF downloaden.

Download hier onze PDF inpaklijst.

Mt. Kinabalu Trek:

Als u naar de top van Mt. Kinabalu trekt, kunt u hieronder onze aanbevolen inpaklijst als PDF downloaden.

Download hier onze PDF inpaklijst.

Er zal een korte bijeenkomst plaatsvinden over uw trektocht op het hoofdpark kantoor, waar u een registratiekaart ontvangt die u tijdens de trektocht bij u moet dragen. U kunt hier ook uw bagage opslaan en trekkingstokken huren (ongeveer 90 MYR), die zeer nuttig kunnen zijn tijdens uw reis.

U moet uw eigen rugzak dragen, dus raden we aan dat deze een heupriem en een regenhoes heeft. Hij moet idealiter 30-40 liter kunnen bevatten en niet meer dan 8 kg wegen. Vergeet niet wat ruimte over te laten voor de lunch die uw gids op de eerste dag in het hoofdkantoor uitdeelt.

Borneo’s Regenwouden:

Als u de regenwouden van Borneo bezoekt, kunt u hieronder onze aanbevolen inpaklijst als PDF downloaden.

Download hier onze PDF inpaklijst.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

In de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je reisschema, houd er dan rekening mee dat de bagageregels kunnen verschillen van die voor je internationale vluchten. Over het algemeen kun je plaatselijk altijd meer kilo’s bagage bijkopen.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie, waar uw paspoort en eventuele inreisdocumenten en visum worden gecontroleerd. Op veel plaatsen worden vingerafdrukken afgenomen en een foto van uw gezicht gemaakt voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en het adres van uw accommodatie.

Douane:
Zodra u de immigratie bent gepasseerd en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u doorgaan door ‘niets aan te geven’. Als u items moet aangeven, is het belangrijk om door ‘aangifte’ te gaan. Het is uw verantwoordelijkheid om de douaneregels die gelden in het land dat u bezoekt te controleren.

Aankomst

Bij aankomst wordt u verwelkomd door een gids/chauffeur met een TourCompass-bordje, klaar om u te begroeten.

Mocht u onverwacht uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, dan vragen wij u contact op te nemen met onze lokale partner.

Hotel check-in & check-out

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Reisvorm & vervoer

Onze reizen naar Maleisië zijn individuele reizen, maar inbegrepen excursies en transfers vinden plaats in internationale groepen variërend van 1 tot 14 personen, soms alleen met de eigen gasten van TourCompass.

De meeste optionele excursies worden uitgevoerd met de eigen gasten van TourCompass. Sommige kunnen echter reizigers van andere operators bevatten. Dit zal duidelijk worden vermeld in de beschrijving.

Bij onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere problemen kan het nodig zijn om de volgorde van sightseeing tours en attracties in de dagprogramm’s aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.

Azië
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00