Beste reistijd
De Malediven bevinden zich dicht bij de evenaar, ten zuidwesten van Sri Lanka en India, en hebben daardoor een tropisch klimaat. Dit betekent dat de temperatuur het hele jaar door rond de 28-30 graden ligt en de watertemperatuur lager dan 28 graden is.
De Malediven kent twee seizoenen: het droge seizoen en het regenseizoen.
Het droge seizoen duurt van december tot april en dit is het hoogseizoen op de Malediven. Deze maanden is er veel zon en bijna geen bewolking. De hoeveelheid regen en de luchtvochtigheid is daarom laag. De zee is rustig en helder, en ideaal om te duiken en snorkelen. Dit komt door de warme en droge Iruvai-monsoen die vanuit het noordoosten over de Malediven waait.
Het regenseizoen duurt van mei tot november. In deze periode is het nog steeds warm, maar er is meer bewolking en u kunt dagelijks regen verwachten. De zuidwestelijke Halhangu-monsoen blaast namelijk tropische regen over de archipel, vooral over de zuidelijkste eilanden. Maar u hoeft geen hele dagen met regen te verwachten, eerder korte, intense regenbuien waarna de zon meestal weer komt. Door de hogere hoeveelheid regen wordt de luchtvochtigheid hoger in deze periode.
Weerstatistieken voor Malé: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 30 | 30 | 31 | 31 | 31 | 31 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Gemiddelde min. temp. | 25 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Neerslag in mm | 75 | 50 | 73 | 132 | 216 | 172 | 147 | 188 | 243 | 222 | 201 | 232 |
Gemiddelde zeetemperatuur | 28 | 29 | 29 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 28 |
Paspoort & visum
Als Nederlandse staatsburger moet u in bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Het paspoort moet minstens 1 maanden geldig zijn vanaf de dag dat u aankomt op de Malediven.
Als Nederlands staatsburger heeft u een visum nodig om de Malediven binnen te mogen, dat bij aankomst wordt verstrekt. Het visum is gratis.
De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.
U dient ook uiterlijk 96 uur voor aankomst en vertrek van en naar de Malediven een gezondheidsverklaring in te vullen. Deze gezondheidsverklaring vindt u hier.
Reisdocumenten
Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.
We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.
Vaccinaties
Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u hethttps://www.lcr.nl/Landen land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.
U kunt altijd contact opnemen met ons, mocht u vragen hebben.
Reisvoorwaarden
Lees onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.
Reisverzekering
We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijsniveau & fooi
Op de Malediven is de valuta de Maldivische rufiyaa (MVR). De actuele wisselkoers van de Maldivische rufiyaa vindt u hier
In alle resorts staan de prijzen vermeld in USD of EUR en u kunt betalen met zowel Visa als Mastercard. Daarom raden we u om niet naar lokale valuta te wisselen. Alles wat u in de loop van uw verblijf koopt, wordt op uw rekening gezet, en deze betaalt u op de dag van vertrek.
Kijkt hier om een idee te krijgen van het prijsniveau op de Malediven.
Op de Maldiven wordt op alles wat u koopt een servicetoeslag van 10% gelegd, van eten en drinken tot excursies en snorkelspullen. Het is wordt echter zeer gewaardeerd als u het kamermeisje en de piccolo een fooi geeft. U kunt zo veel of zo weinig geven als u wilt. Onderstaande bedragen dienen als leidraad:
- Piccolo: USD 1 per stuk bagage
- Kamermeisje: USD 2 per dag per kamer
- De rest van het personeel van het resort: Wilt u de rest van het personeel van het resort ook een fooi geven, dat kunt u dit doen bij het uitchecken. Het is ook mogelijk om dit met uw creditcard te doen. De verschillende resorts hebben namelijk een gezamenlijke fooienpot, zodat alle medewerkers in de fooi delen.
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.
Telefoon, wifi & elektriciteit
Telefoon & wifi:
Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in uw mobiele abonnement. U kunt contact opnemen met uw provider en uitzoeken welke diensten zijn inbegrepen in uw abonnement en welke prijzen gelden voor reizen in het buitenland.
Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in uw mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van wifi als u in uw hotel of in restaurants bent. Dan kunt u gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp. Als alternatief kunt u bij aankomst ook een lokale simkaart kopen inclusief data.
Elektriciteit:
De Malediven gebruiken 220 volt. Het is belangrijk om een adapter mee te nemen, omdat de stekkers op de Malediven zowel rond als plat kunnen zijn met 3 pinnen.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
Hier kunt u meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).
Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Stoelreservering
De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.
Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.
We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.
Check-in
Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.
Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.
Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.
In de luchthaven
Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.
Bagage
Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.
Vertraagde bagage
Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.
Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.
In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.
Vertragingen van uw vlucht of annuleringen
Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.
Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen meestal de eerstvolgende beschikbare vlucht boeken en, indien nodig, eventuele maaltijden en accommodatie regelen.
Onze samenwerkingspartner controleert zelf eventuele wijzigingen in aankomsttijden en zal natuurlijk op u blijven wachten, zelfs als uw vlucht vertraagd is.
Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.
Immigratie & douane
Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en eventueel het adres van uw accommodatie.
Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.
Aankomst
In de aankomsthal van de luchthaven van Malé wacht onze vertegenwoordiger met een bordje met uw naam erop. Onze vertegenwoordiger zal u begeleiden naar uw transfer per speedboot. Als u in Meeru Island verblijft, duurt de transfer ongeveer 55 minuten. Verblijft u in Villa Nautica dan duurt de transfer ongeveer 20 minuten. Mocht u onverhoopt de vertegenwoordiger niet kunnen vinden in de aankomsthal, ga dan naar balie B9 voor Meeru Island en balie E10 voor Villa Nautica.
Hotel check-in & check-out
Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.
De normale uitchecktijd is meestal om 12.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.
Reisvorm & vervoer
Onze reizen naar de Malediven zijn individuele reizen. Transfers vinden plaats in internationale groepen. Dat geldt ook voor excursies die u in het resort boekt.
Onderweg hulp nodig?
Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback geven / contact
Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.