Beste reistijd
Madagaskar is een groot land en het klimaat verschilt daarom sterk per regio. Omdat Madagaskar op het zuidelijk halfrond ligt, zijn de seizoenen het tegenovergestelde van de onze – wat betekent dat zij zomer hebben terwijl wij winter hebben.
Aan de kust is het klimaat tropisch en dus warmer, terwijl de centrale hooglanden een gematigd klimaat hebben, wat betekent dat de temperaturen daar vaak ook lager zijn dan aan de kust.
Tijdens het cycloonseizoen (januari-maart) wordt het afgeraden om naar het oosten of noorden van Madagaskar te reizen.
De centrale hooglanden en het zuiden van Madagaskar kunnen het hele jaar door worden bezocht.
De centrale hooglanden (met Antananarivo, nationaal park Andasibe-Mantadia, nationaal park Ranomafana)
De centrale hooglanden hebben een gematigd klimaat en in de winter kan het ‘s avonds en ‘s nachts behoorlijk fris worden. De dagtemperaturen liggen het hele jaar door rond de 20-30 graden – het warmst in de zomerperiode.
Zomer in de centrale hooglanden betekent regenseizoen, en er kunnen zware buien voorkomen. De regio wordt meestal niet zwaar getroffen door cyclonen en kan daarom het hele jaar door worden bezocht.
Weerstatistieken voor Antananarivo: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 25 | 25 | 24 | 24 | 22 | 20 | 19 | 20 | 23 | 26 | 26 | 26 |
Gemiddelde min. temp. | 17 | 17 | 17 | 15 | 13 | 11 | 10 | 10 | 11 | 14 | 15 | 17 |
Neerslag in mm | 289 | 256 | 147 | 40 | 16 | 7 | 8 | 6 | 8 | 31 | 87 | 189 |
Weerstatistieken voor nationaal park Andasibe-Mantadia: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 25 | 25 | 24 | 23 | 21 | 21 | 18 | 19 | 21 | 23 | 25 | 26 |
Gemiddelde min. temp. | 18 | 18 | 18 | 17 | 15 | 13 | 12 | 12 | 13 | 15 | 16 | 18 |
Neerslag in mm | 361 | 351 | 318 | 136 | 115 | 81 | 89 | 74 | 63 | 84 | 121 | 266 |
Weerstatistieken voor Ranomafana: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 28 | 28 | 27 | 26 | 24 | 22 | 21 | 22 | 34 | 25 | 27 | 28 |
Gemiddelde min. temp. | 22 | 22 | 22 | 20 | 19 | 17 | 16 | 16 | 17 | 18 | 20 | 21 |
Neerslag in mm | 350 | 244 | 324 | 143 | 134 | 88 | 100 | 82 | 67 | 92 | 111 | 250 |
Zuid-Madagaskar (met nationaal park Isalo, Toliara en Anakao)
Zuid-Madagaskar heeft een droog, tropisch klimaat. Het regent heel weinig, en als het regent, is dat meestal tussen januari en maart. Het is er het hele jaar door warm, maar je moet er wel rekening mee houden dat de avonden en nachten zelfs hier in de winter behoorlijk fris kunnen worden en dat het een goed idee kan zijn om een warme trui in te pakken.
Je kunt het hele jaar door naar Zuid-Madagaskar reizen.
Weerstatistieken voor Tsingy Bemaraha: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 27 | 27 | 27 | 27 | 25 | 23 | 23 | 25 | 28 | 30 | 30 | 29 |
Gemiddelde min. temp. | 19 | 19 | 18 | 17 | 14 | 12 | 11 | 12 | 14 | 16 | 18 | 19 |
Neerslag in mm | 310 | 206 | 118 | 42 | 13 | 4 | 5 | 3 | 6 | 36 | 88 | 221 |
Weerstatistieken voor Toliara: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 31 | 31 | 31 | 30 | 29 | 27 | 27 | 28 | 30 | 31 | 32 | 32 |
Gemiddelde min. temp. | 25 | 24 | 24 | 22 | 20 | 18 | 17 | 18 | 19 | 21 | 22 | 24 |
Neerslag in mm | 217 | 138 | 66 | 24 | 8 | 5 | 4 | 4 | 5 | 12 | 31 | 85 |
Weerstatistieken voor Anakao: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 32 | 32 | 32 | 31 | 29 | 27 | 27 | 28 | 30 | 31 | 32 | 32 |
Gemiddelde min. temp. | 25 | 24 | 24 | 22 | 20 | 18 | 17 | 18 | 19 | 21 | 22 | 24 |
Neerslag in mm | 170 | 104 | 50 | 17 | 9 | 6 | 4 | 5 | 4 | 9 | 24 | 59 |
West-Madagaskar (met Tsingy Bemaraha)
West-Madagaskar heeft een droog, tropisch klimaat. Tijdens de zomerperiode kunnen er zware regenbuien vallen – hoe verder je naar het noorden aan de westkust komt – en veel wegen kunnen daardoor onder water komen te staan. Het wordt daarom afgeraden om in de periode december-maart naar het noordelijke deel van West-Madagaskar te reizen. Het zuidelijke deel van West-Madagaskar kan het hele jaar door worden bezocht (zie Zuid-Madagaskar).
Weerstatistieken voor Tsingy Bemaraha: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 30 | 30 | 31 | 31 | 30 | 30 | 29 | 31 | 32 | 34 | 33 | 32 |
Gemiddelde min. temp. | 23 | 23 | 23 | 22 | 20 | 18 | 17 | 18 | 20 | 21 | 22 | 30 |
Neerslag in mm | 339 | 309 | 185 | 56 | 9 | 2 | 1 | 3 | 5 | 34 | 100 | 211 |
Noord-Madagaskar (met Nosy Be)
Tijdens het regenseizoen wordt Noord-Madagaskar soms getroffen door cyclonen. Het wordt daarom over het algemeen afgeraden om in de periode januari-maart naar Noord-Madagaskar te reizen. Er kunnen echter gebieden zijn waar het beduidend minder regent. De temperatuur is het hele jaar door zeer aangenaam – zowel overdag als ‘s nachts.
Weerstatistieken voor Nosy Be: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 29 | 28 | 28 | 27 | 25 | 23 | 23 | 24 | 25 | 27 | 27 | 28 |
Gemiddelde min. temp. | 23 | 23 | 23 | 21 | 19 | 18 | 17 | 17 | 18 | 20 | 21 | 22 |
Neerslag in mm | 159 | 145 | 99 | 74 | 48 | 35 | 37 | 34 | 32 | 48 | 68 | 112 |
Oost-Madagaskar (met Ile Sainte Marie)
Door zijn omvang wordt de oostkust van Madagaskar regelmatig getroffen door cyclonen. Het eiland is gewoon zo groot dat het niet kan voorkomen dat het door de cyclonen wordt getroffen. Het wordt daarom afgeraden om in de periode december-maart naar Oost-Madagaskar te reizen. De rest van het jaar is het klimaat echter zeer aangenaam met warme temperaturen en niet veel regen.
Weerstatistieken voor Ile Sainte Marie: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 29 | 29 | 29 | 30 | 30 | 28 | 28 | 28 | 28 | 29 | 30 | 30 |
Gemiddelde min. temp. | 24 | 24 | 25 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 22 | 23 | 24 | 24 |
Neerslag in mm | 250 | 232 | 144 | 52 | 16 | 8 | 8 | 6 | 4 | 16 | 21 | 116 |
Paspoort & visum
Als Nederlands staatsburger moet je in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Je paspoort moet nog minstens zes maanden geldig zijn vanaf de datum van aankomst in Madagaskar.
Nederlandse staatsburgers kunnen 15 dagen zonder visum in Madagaskar verblijven – je moet echter wel 10 euro administratiekosten betalen bij aankomst. Voor reizen met een verblijf van meer dan 15 dagen moet je een visum aanvragen. Dit kan bij aankomst in Madagaskar of online voor vertrek via deze link: https://evisamada-mg.com/en/home. De prijs is EUR 37 voor een visum voor een verblijf van 16 tot 30 dagen.
Voordat je begint met de eigenlijke visumaanvraag, raden we je aan om de veelgestelde vragen op de visumwebsite aandachtig door te lezen. Houd er rekening mee dat je je als gebruiker op de website moet registreren voordat je met de visumaanvraag kunt beginnen.
Wanneer je aan je visumaanvraag begint, moet je de volgende documentatie bij de hand hebben:
- Je paspoort
- Je creditcard
- Je e-mailadres
Zodra je visum is goedgekeurd (dit kan tot 72 uur duren), moet je het afdrukken en meenemen op je reis.
Je paspoort moet nog minstens zes maanden geldig zijn na je vertrek uit Madagaskar en er moeten twee lege pagina’s voor in- en uitreisstempels in het paspoort zitten.
Je kunt de visumregels bekijken op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken
Madagaskar – als je reist met kinderen jonger dan 18 jaar
Als een kind met slechts één ouder reist, is schriftelijke toestemming vereist van de ouder die niet met het kind reist. Dit kan in de vorm van een gewaarmerkte volmacht en een ondertekende kopie van het paspoort. Dit geldt ook ondanks gezamenlijke voogdij. Het kind moet ook een geboorteakte meenemen die in het Engels is vertaald. Als één ouder is overleden, moet een in het Engels vertaalde overlijdensakte worden meegenomen.
Als het kind zonder ouders reist, gelden dezelfde regels als hierboven beschreven.
Houd er rekening mee dat een volmacht alleen geldig is als deze door een officiële instantie is gewaarmerkt. In Nederland kun je hiernaar vragen bij je gemeentekantoor of het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Nederland. Je kunt contact opnemen met je gemeentekantoor voor een geboorteakte in het Engels.
Reisdocumenten
Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.
We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.
Vaccinaties
Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.
Reisvoorwaarden
Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.
Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.
Valuta, prijsniveau & fooi
De valuta in Madagaskar heet Ariary. https://www.xe.com/ kun je altijd de exacte wisselkoers zien.
Gangbare creditcards zoals Visa en Mastercard kunnen alleen worden gebruikt in een paar hotels en in een paar souvenirwinkels, dus het is absoluut noodzakelijk om geld te wisselen. Dit kun je het beste bij aankomst op de luchthaven doen, en onze partner zal je hierbij helpen. Breng EUR mee, de gemakkelijkste valuta om te wisselen.
Fooien zijn welkom en worden vaak gegeven, maar het is geen vereiste. Als je een goede ervaring hebt gehad met een gids of extra goede service hebt gekregen in een restaurant, is het geven van een kleine fooi welkom, maar het is geheel vrijwillig.
Onderstaande bedragen dienen als leidraad:
- Gids/chauffeur: 20-30.000 Ariary per persoon per dag (ongeveer EUR 6)
- Piccolo: 5000 Ariary (ongeveer EUR 1)
- Kamermeisje: 5000 Ariary (ongeveer EUR 1)
- Lokale gidsen in de nationale parken: 10.000 Ariary (EUR 2)
- Restaurants: 5-10% van de totale rekening.
Voeding & allergieën
Op verreweg de meeste van onze bestemmingen kunnen we rekening houden met allergenen of voedselvoorkeuren. Het is echter belangrijk dat je ons hiervan op de hoogte stelt wanneer je je reis boekt.
Onze programma’s zijn gebaseerd op volpension excl. drankjes. Je moet weten dat op de meeste plaatsen in Madagaskar het ontbijt een zogenaamd ‘petit déjeuner’ is (vanwege de Franse connectie) – dat wil zeggen brood, croissant, sap en koffie. Het is mogelijk om eieren te kopen als je dat wilt.
Telefoon, wifi & elektriciteit
Madagaskar heeft 220 volt. Er worden 2-pins stekkers gebruikt, net als in Frankrijk.
In de meeste hotels is wifi beschikbaar. Houd er echter rekening mee dat de verbinding instabiel kan zijn.
De gids kan ook een internetverbinding met je delen, zodat je bijvoorbeeld berichten kunt sturen via WhatsApp of het nieuws kunt lezen terwijl je in de auto zit. Als je films wilt streamen, kun je beter een lokale simkaart kopen. Dit kan bij aankomst in Antananarivo en onze partner kan je hierbij helpen.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat je alle belangrijke en onmisbare spullen in je handbagage meeneemt. Hieronder vallen bijvoorbeeld paspoort, visum, vaccinatiekaarten, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, computer, mobiele telefoon en alle informatie over je gezondheidstoestand en belangrijke medicijnen.
Bezoek aan Ranomafana: Als je naar Ranomafana gaat, raden we je aan om hoge sokken en een lange broek in te pakken vanwege het (weliswaar minimale) risico op bloedzuigers.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. De regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
U kunt hier meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).
Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Stoelreservering
De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.
Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.
We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.
Check-in
Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.
Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u online inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.
Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.
Op de luchthaven
Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.
Bagage
Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.
We raden je aan om je spullen in zachte tassen te doen, omdat die makkelijker in de auto passen dan harde koffers.
Zorg er ook voor dat je alle belangrijke en onmisbare spullen in je handbagage meeneemt. Dit geldt bijvoorbeeld voor paspoort, visum, vliegtuigtickets, verzekeringsdocumenten, creditcards, geld, camera, maar ook voor alle informatie over uw gezondheidstoestand en vitale medicatie.
Vertraagde bagage
Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.
Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.
In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.
Vertragingen van uw vlucht of annuleringen
Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.
Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.
Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.
Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.
Immigratie & douane
Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.
Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.
Aankomst
Wanneer u aankomt in de aankomsthal van de luchthaven, staat er een gids/chauffeur op u te wachten met een TourCompass-bord met uw naam erop. Deze zal u naar uw hotel brengen.
Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.
Hotel check-in & check-out
Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.
Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.
Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.
Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.
Houd er rekening mee dat hotels in Madagaskar vaak geen erg informatieve website hebben en dat je niet altijd kunt vertrouwen op de foto’s die je op de verschillende websites ziet. Als je de hotels die we gebruiken googelt, kun je ook zien dat ze maar één ster hebben gekregen, terwijl de werkelijkheid heel anders is. Wij en/of onze partner hebben alle hotels die we gebruiken zelf bezocht om er zeker van te zijn dat de standaard goed is.
Reisvorm & vervoer
In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.
Het kan ook nodig zijn om het reisschema van de reis zelf aan te passen om beschikbare accommodatie te vinden in de hotels, die vaak vrij klein zijn in Madagaskar. Natuurlijk beleef je nog steeds alle hoogtepunten die in je programma zijn opgenomen.
De afstanden in Madagaskar zijn groot en hoewel de meeste wegen goed zijn, kunnen er grote regionale verschillen zijn. De reizen in Madagaskar vinden plaats in auto’s met vierwielaandrijving of minibusjes met goede vering, airconditioning enzovoort. Je moet er rekening mee houden dat de tochten lange dagen kunnen duren, maar de auto’s en bussen zijn comfortabel en er zijn goede mogelijkheden om onderweg snacks te kopen.
Onderweg hulp nodig?
Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback geven / contact
Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.