ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag geopend 09 - 15 | Openingstijden

Kilimanjaro – Reisinformatie

Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over de Kilimanjaro. U kunt bijvoorbeeld meer lezen over weersomstandigheden, visum en over wat u mee moet nemen. Bekijk ook onze mogelijkheden om de Kilimanjaro te beklimmen.

Kilimanjaro – Reisinformatie
Kilimanjaro – Reisinformatie

Kilimanjaro – Reisinformatie

Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over de Kilimanjaro. U kunt bijvoorbeeld meer lezen over weersomstandigheden, visum en over wat u mee moet nemen. Bekijk ook onze mogelijkheden om de Kilimanjaro te beklimmen.

KLIMAAT

Beste reistijd

Het weer op de Kilimanjaro is in de regel stabiel. Hierdoor kan de berg het hele jaar door worden beklommen.

Januari tot en met maart
Dit zijn prima maanden met milde temperaturen en nauwelijks bewolking in de ochtend en in de middag. In de loop van de dag kan er echter wel wat regen of sneeuw op de top vallen.

Eind maart tot midden mei
Dit is het echte regenseizoen. Bij het beklimmen van de Kilimanjaro kunnen zware wolken het zicht belemmeren. Op de lage vlakten kunnen flink regenbuien vallen en op de top sneeuw.

Juni, juli en augustus
Dit kunnen koude maanden zijn, maar het zicht is in de regel goed.

September en oktober
De temperaturen gaan omhoog, maar dit zorgt ervoor dat er op de lage vlakten mistbanken voorkomen. U laat ze echter achter u op weg naar de top.

November en december
In deze maanden is er perfect zich in de nacht en in de ochtenduren. In de loop van de dag kunnen er echter korte regenbuien voorkomen. Onweer is ook normaal in deze periode.

Weerstatistiek van de stad Moshi, gelegen aan de voet van de Kilimanjaro. Moshi ligt op 915 meter boven zeeniveau.

Maand Minimale temp. (C) Maximale temp. (C) Gemiddelde temperatuur (C) Luchtvochtigheid % Neerslag in mm
JAN 18 33 25,5 58 36
FEB 18 33 25,5 57 51
MAR 19 32 25,5 63 119
APR 19 29 24 73 350
MEI 18 26 22 77 236
JUN 16 25 20,5 72 38
JUL 15 25 20 69 25
AUG 15 26 20,5 66 18
SEP 15 28 21,5 61 15
OKT 16 31 23,5 57 25
NOV 18 31 24,5 57 63
DEC 18 32 25 60 53

Als u de Kilimanjaro wilt beklimmen, is het een goed idee om dat tijdens volle maan te doen. Het is een unieke en geweldige belevenis om bij maneschijn, dus zonder hoofdlamp, naar de top van Afrika te klimmen. LINK NAAR KALENDER MET DATA WAAROP HET VOLLE MAAN IS.

Vegetatiezones
Bij het beklimmen van de Kilimanjaro beleeft u alle vier jaargetijden en doorkruist u vijf verschillende vegetatiezones. De temperatuur varieert tijdens de klim, afhankelijk van de vegetatiezone waarin u zich bevindt.
De eerste vegetatiezone bestaat uit landbouwgrond, bewoonde gebieden en open grasvlakten en kent een gemiddelde temperatuur van 21 tot-27 graden. Hoe hoger u komt, hoe lager de temperatuur en hoe bescheidener de vegetatie. Op de top, Uhuru Peak, ligt de temperatuur vaak tussen -18 en -26 graden.

We gaan wat dieper in op de verschillende vegetatiezones die u passeert: 
Zone 1
(800 m – 1800 m)
Hier vindt u landbouwgrond. Het is tevens het gebied op de berg met de meeste neerslag op jaarbasis. Het grootste deel van de landbouwgrond wordt voor koffieplantages aangewend. De beste Afrikaanse koffie komt uit dit gebied.
Zone 2
(1800 m – 2800 m)
Dit is bosgebied op de Kilimanjaro. Een adembenemende jungle die absoluut indruk op u zal maken. U zult onder andere een aantal echt enorm hoge bomen zien.
Zone 3
(2800 m – 4000 m)
In dit gebied vindt u heide, wild gras en een rotsachtige ondergrond. U bent hier letterlijk in de wolken. De temperatuur kan overdag meer dan 40 graden zijn. Daarna zakt de temperatuur en is in de nacht 0 graden.
Zone 4
(4000 m – 5000 m)
Dit is het hooglandwoestijn van de Kilimanjaro. Een zeer fascinerend en spectaculair landschap met zowel grote als kleine vulkaanstenen. Dit getuigt duidelijk van de vulkanische activiteit die hier eens was. Ook hier kan het kwik overdag boven de 40 graden komen en ‘s nachts niet hoger dan het vriespunt reiken.
Zone 5
(5000 m – 5895 m)
Dit is de top van de berg. Sneeuw, ijs, vorst en enorme gletsjers kenmerken dit deel van de berg. En het is bovendien de top van Afrika. Het is werkelijk een sensationele belevenis.
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS

Paspoort & visum

U dient uiteraard uw paspoort mee op reis te nemen.

Nederlandse staatsburgers moeten een geldig visum hebben voor Tanzania. De visumaanvraag dient online via de volgende link te worden ingevuld: visa.immigration.go.tz

Voordat u met het aanvragen van het visum aan de gang gaat, raden we u aan de gids voor het aanvragen grondig stap voor stap door te nemen. Deze gids vindt u hier.

Als u met de visumaanvraag aan de gang gaat, moet u de volgende zaken bij de hand hebben:

  • Uw paspoort
  • Een digitale pasfoto van max. 300 kb in jpeg- of png-indeling
  • Een kopie van uw paspoort van max. 300 kb in jpeg- of png-indeling
  • Een kopie van uw reisschema (u moet de naam en het adres van uw hotel vermelden. Als u in meerdere hotels verblijft, noteert u alleen de naam en het adres van het eerste hotel)

U moet een ‘ordinary visa (single entry visa)’ aanvragen.

Bij vertrek uit Tanzania moet uw paspoort nog minstens 6 maanden geldig zijn, en u moet 2 lege pagina’s beschikbaar hebben voor uw aankomst- en vertrekstempel.

U kunt verwachten dat het tot 14 dagen duurt, voordat uw visum is goedgekeurd. We raden u aan om de behandeling van uw visum op de bovenstaande website in de gaten te houden, omdat het niet altijd zo is dat u een e-mail krijgt als uw visum is goedgekeurd. Maar als uw visum eenmaal is goedgekeurd, moet u dit afdrukken en meenemen naar Tanzania.

Het is ook mogelijk om een visum aan te vragen bij aankomst in Tanzania, maar we raden u aan om dit thuis te doen, zodat u tijd bespaart op de luchthaven.

De kosten voor het visum bedragen USD 50, ongeacht of u het online aanvraagt of bij aankomst in Tanzania.

Een kind dat alleen reist of samen met een andere volwassene dan zijn ouder/ouders, dient van laatstgenoemde(n) schriftelijke toestemming voor de reis mee te nemen in de vorm van een volmacht en de geboorteakte (in het Engels) .

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

We raden u tegelijkertijd aan om de visumregels goed na te kijken, omdat ze soms op korte termijn worden gewijzigd. Neem eventueel contact op met de Tanzaniaanse ambassade in Den Haag.

Als je een combinatiereis met Tanzania en Kenia hebt geboekt, heb je als Nederlander een visum voor Tanzania en een eTA voor Kenia nodig. Raadpleeg onze Praktische informatie over Kenia voor informatie over het aanvragen van een eTA voor Kenia.

 

Zanzibar

Vanaf 1 oktober 2024 moeten alle reizigers naar Zanzibar een verplichte lokale reisverzekering afsluiten. De verzekeringspremie bedraagt USD 44 per persoon en als je de verzekering niet hebt afgesloten, wordt je de toegang tot Zanzibar geweigerd. De verzekering dekt ALLEEN op Zanzibar en het is daarom belangrijk dat je ook een reisverzekering afsluit zoals gewoonlijk.

De verzekering moet voor vertrek online worden afgesloten en betaald. Dit wordt hier gedaan: https://www.visitzanzibar.go.tz/. Het is ook mogelijk om de verzekering aan te vragen bij aankomst in Zanzibar, maar we raden u aan om dit thuis te doen, zodat u tijd bespaart op de luchthaven.

Nadat je de verzekering hebt afgesloten, ontvang je een QR-code, die je moet meenemen en laten zien wanneer je Zanzibar binnenkomt.

Houd er rekening mee dat de verzekering verplicht is voor alle reizigers, inclusief kinderen, en ons duidelijke advies is dat je ook je normale reisverzekering afsluit, omdat deze je waarschijnlijk een betere dekking biedt dan deze verplichte Zanzibar-verzekering.

Houd er ook rekening mee dat de verzekering alleen verplicht is voor Zanzibar en dus niet voor het vasteland van Tanzania.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Let op! U moet een afgedrukt exemplaar van uw vaccinatiebewijs meenemen voor Tanzania.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten. Op onze pagina over verzekeringen vindt u alle informatie die u nodig heeft.

Als uw reis inhoudt dat u op grote hoogte verblijft, zorg er dan voor dat uw reisverzekering ook de kosten in verband met hoogteziekte dekt.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

De Tanzaniaanse munteenheid is de Tanzaniaanse shilling (TZS).

Tanzaniaanse geld mag niet worden in- of uitgevoerd. We raden u daarom aan om op de luchthaven geld in te wisselen voor shilling of bij aankomst in Tanzania bij een geldautomaat geld op te nemen.

U kunt in Tanzania ook betalen met USD. Zorg ervoor dat u een klein bedrag bij u heeft (briefjes van 1 tot 5 dollar), aangezien dit het meest gangbaar op markten en bij het betalen van fooien en dergelijke is. U kunt met Visa en Master Card ook geld bij geldautomaten opnemen en op sommige plaatsen met deze kaarten betalen.

 

Fooien:

I In Tanzania is het gebruikelijk om gidsen, obers en ander dienstverlenend personeel een fooi te geven.
Er wordt fooi verwacht, maar u beslist zelf hoeveel fooi u geeft.
Geef de fooi persoonlijk en zorg ervoor dat u altijd wat geld voor het geven van fooi in uw broekzak/tas heeft.

Als vuistregel kunt u het volgende aanhouden:

  • 10-15 USD per persoon per dag voor de gids
  • 2 USD voor bagage die de portier voor u draagt
  • 10% in bars en restaurants
  • 2 USD per dag aan kamermeisjes

Tijdens onze Kilimanjaro-reis hebben we de afspraak dat onze gasten een vast bedrag per persoon betalen aan fooien. Dit is de normale praktijk tijdens een Kilimanjaro-reis – het wordt meegeteld als onderdeel van het loon van de gidsen en dragers, dat ze direct na het einde van de tocht ontvangen. Het vaste bedrag is overeengekomen om een gelijke verdeling van de fooien te garanderen.

De hoeveelheid hangt af van het aantal dagen dat je op de berg bent:

  • 6 dagen: USD 250 per persoon
  • 7 dagen: USD 275 per persoon
  • 8 dagen: USD 300 per persoon

Doe het bedrag in een envelop en geef deze bij de receptie van het Springlands Hotel af aan Nur, Joram, Linda of Frank. Zij zullen ervoor zorgen dat de fooien gelijk worden verdeeld over je gidsen en dragers.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Er is geen elektriciteit op de Kilimanjaro. Neem daarom extra batterijen en/of een powerbank mee om uw camera op te laden.

Met wat geluk heeft u af en toe wifi-bereik, maar u moet er niet op rekenen.

 

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijvoorbeeld voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

Let op: gebruik, import en productie van plastic zakjes/tasjes die wij in ons dagelijks leven gebruiken, is verboden in Tanzania. We raden u daarom aan geen plastic zakjes/tasjes te gebruiken bij het inpakken van uw bagage. Gebruik in plaats hiervan stoffen tasjes of ander waterdicht materiaal dat niet van plastic is gemaakt.

 

Er wordt van u verwacht dat u in staat bent zelf uw tas/rugzak te dragen. In deze tas/rugzak doet u alles wat u nodig heeft tot u ‘s avonds het kamp bereikt. Wat u gedurende de dag nodig heeft en in uw tas/rugzak meeneemt, is natuurlijk uw eigen keuze.  We raden u echter aan in ieder geval een fles water, snacks, eerstehulptrommeltje, zonnebrandcrème, camera, regenkleding, handschoenen, muts, hoed en extra, warme kleding mee te nemen.

Uw overige bagage wordt door een van de dragers naar de overnachtingsplaatsen gebracht. U dient deze bagage echter in een rugzak, zachte tas of iets dergelijks te stoppen die de dragers op het hoofd kunnen dragen. Overdag kunt u niet bij deze bagage.

De tas die de drager draagt, mag maximaal 15 kg wegen. Bij overgewicht dient u voor elke tas 10 USD extra per dag te betalen.

Om het pakken van uw persoonlijke bagage tijdens het beklimmen gemakkelijker te maken en de bagage tegen vuil, vocht en eventueel regen te beschermen, raden we u aan vóór het beklimmen de iets dikkere plastic zak te kopen die in Springlands Hotel verkrijgbaar is.

We attenderen u erop dat zowel uw bagage als slaapzak in de tas moet zitten die u aan de dragers afgeeft. U kunt als alternatief zowel uw tas als slaapzak in de plastic zak van Springlands Hotel pakken.

U kunt kosteloos extra uitrusting in een afgesloten ruimte in het Springlands Hotel opbergen. Voor 1 USD per dag kunt u geld e.d. in een kluisje in Springlands Hotel opbergen.

Naast wat u normaal zou meenemen op vakantie raden we u aan het volgende mee te nemen als u de Kilimanjaro gaat beklimmen:

  • Broeken, T-shirts/overhemden met korte mouwen
  • Overhemden of blouses met lange mouwen voor het wandelen en ontspanning in de avond
  • Ondergoed met lange pijpen en mouwen
  • Fleecetrui of gebreide trui
  • Fleecebroek
  • Lange jas of ski-jack
  • Regenkleding (zowel jas als broek) voor in het regenwoud en koude sneeuw
  • Wanten (waterdicht)
  • Warme muts die het hoofd, wangen en hals zoveel mogelijk bedekt, bij voorkeur een bivakmuts
  • Handen- en voetenwarmers (die chemisch te activeren zijn)
  • Wandelschoenen
  • Sportschoenen of sandalen voor ontspanning in de avond
  • Beenwarmers voor de onderbenen, bij voorkeur beenwarmers die aan de wandelschoenen zijn te bevestigen
  • Waterflessen (eventueel camelbacks). Deze worden elke ochtend gevuld met schoon, gekookt water. Als u het drinkwater verder wilt reinigen, kunt u uw eigen waterfilter of zuiveringstabletten meenemen.
  • Energierepen en -dranken, snacks, chocolade en dergelijke
  • Wandelstokken
  • Hoofdlamp of zaklamp
  • Batterijen Neem minimaal een extra set batterijen voor elk apparaat mee, omdat batterijen bij koud weer sneller leeg zijn.
  • Adapter
  • Powerbank
  • Toiletpapier en een zak waarin u gebruikt toiletpapier kunt bewaren. U moet al uw afval meenemen.
  • Kleine handdoek + zeep
  • Eerstehulptrommeltje

Wilt u onze aanbevolen paklijst voor de Kilimanjaro als PDF-checklist hebben? Download deze hier.

Veel uitrusting kan bij Springlands Hotel worden gehuurd. Ze hebben een ruim aanbod aan tweedehands spullen te huur.
Bekijk de video hier

Prijzen voor de huur van uitrusting (indicatief)

Uitrusting Prijs per persoon
Slaapzak (-25-35 graden) $ 40
Rugzak $ 12
Sporttas $ 10
Plastic zak (voor het opbergen van de bagage)   $ 4
Wandelstokken $ 12
Gamaschen   $ 8
Handschoenen   $ 8
Trui   $ 5
Lang ondergoed   $ 5
Regenjas $ 12
Regenbroek $ 12
Wandelschoenen   $ 9
Fleecebroek   $ 6
Winterjas $ 12
Bivakmuts   $ 6
Muts of sjaal   $ 6

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

De meeste luchtvaartmaatschappijen gebruiken elektronische vliegtickets (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact overeen moet komen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u online inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je programma, houd er dan rekening mee dat de toegestane bagage kan verschillen van je buitenlandse vlucht. Het is meestal wel mogelijk om ter plekke te betalen voor extra bagage.

Houd er rekening mee dat het niet is toegestaan om harde koffers in te checken op binnenlandse vluchten. Je koffer moet gemaakt zijn van een zacht materiaal dat gemakkelijker in te laden is. Je mag ook geen trolleys meenemen als handbagage op lokale binnenlandse vluchten.

Als u bij aankomst in Tanzania zichtbaar plastic zakjes/tasjes in uw handbagage heeft, wordt u verzocht deze in te leveren. Dit geldt ook voor plastic zakjes/tasjes uit taxfreewinkels.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor omboeking van uw reis. De vliegtuigmaatschappij zal in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook als uw vlucht is vertraagd, ophalen.

Als een vertraging betekent dat de luchtvaartmaatschappij u omboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij of een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via ons noodnummer. Wij zullen dan de wijziging vervolgens doorgeven aan onze partner.

 

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.

U moet een inreis- en uitreisformulier invullen. Neem een pen mee.

Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.

Aankomst

Wanneer u aankomt in de aankomsthal van de luchthaven, staat er een gids/chauffeur op u te wachten met een TourCompass-bord met uw naam erop. Deze zal u naar uw hotel brengen.

Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.

In- en uitchecken in hotels

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Als u de reis afsluit op Zanzibar, moet u er rekening mee houden dat de hotels op Zanzibar een toeristenbelasting van 5 USD per persoon per dag vragen. Het bedrag dient bij het uitchecken te worden betaald.

Overnachting op de Kilimanjaro

Op de Kilimanjaro overnacht u in tenten of hutten, afhankelijk van de gekozen route.

Op de Machame-, Shira-, Rongai- en Lemosho-route is het gebruik van de tenten en de schuimmatrassen bij de prijs voor de reis inbegrepen. De tenten worden door de dragers opgezet. U kunt eventueel zelf een slaapmat meenemen om op de schuimmatras te leggen. Dit zorgt voor iets meer comfort. U kunt ook uw eigen luchtbed meenemen. We raden u aan een slaapmat mee te nemen die bescherming tegen de lage temperaturen biedt.

U kunt zelf een slaapzak meenemen of vóór het beklimmen een van het hotel huren. We raden u aan een slaapzak te gebruiken die bestendig is tot 25 graden onder nul.

Er is een openbaar en primitief gemeenschappelijk toilet in het kamp. Het is mogelijk om tegen een meerprijs een toilettent bij te boeken. Prijs voor het bijboeken van een toilettent: 100 USD.

Op de Marangu-route wordt in eenvoudige hutten, voorzien van stapelbedden met schuimmatrassen, overnacht. Ook hier dient u zelf een warme slaapzak mee te nemen.

Reisvorm & vervoer

In geval van onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

 

Algemene informatie over het beklimmen van de Kilimanjaro

De Kilimanjaro kan worden beklommen door iedereen die gezond is en een redelijke conditie heeft. We raden u wel aan om voor de reis te trainen en om u voor vertrek door uw huisarts te laten onderzoeken.

Wanneer u een reis naar de Kilimanjaro bij ons boekt, gaat u deel uitmaken van een internationale groep. Een groep bestaat uit 1 tot 8 personen. Bij elke groep gaan een gids, assistent-gidsen, dragers en een kok mee.

Als u met een eigen groep van meer dan 8 personen de Kilimanjaro wilt beklimmen, kan dat natuurlijk ook worden georganiseerd. Neem contact met ons op of vermeld het in het opmerkingenveld, wanneer u een offerte voor een reis naar de Kilimanjaro aanvraagt.

De officiële minimumleeftijd voor het beklimmen van de Kilimanjaro is 12 jaar. We raden u echter aan goed na te denken voordat u kinderen jonger dan 15 jaar naar de top van de Kilimanjaro meeneemt. Er geldt geen maximumleeftijdsgrens.

Hoogteziekte

 

Hoogteziekte is een aandoening die kan ontstaan wanneer we ons op hoogtes bevinden waar de lucht ijler is dan we gewend zijn. Hoe sneller de stijging, hoe groter het risico op hoogteziekte.

Iedereen kan last krijgen van hoogteziekte, ongeacht de conditie.

De symptomen zijn hoofdpijn, duizeligheid, slapeloosheid, misselijkheid en gebrek aan eetlust.

Dit type hoogteziekte met ‘milde’ symptomen verdwijnt vaak in de loop van de nacht of nadat u een dag op dezelfde hoogte bent gebleven (acclimatisatiedag). Als uw symptomen verergeren (bijvoorbeeld overgeven, moeite met lopen, coördinatieproblemen en droge hoest), moet u absoluut afdalen naar een lagere hoogte. Als u dat niet doet, kan de aandoening in het ergste geval levensbedreigend worden.

Onze gidsen kunnen de symptomen heel goed herkennen en beoordelen of u de tocht omhoog kunt voortzetten. Als ze van mening zijn dat de symptomen erg zijn, zullen ze u naar een lagere hoogte sturen. Indien nodig zal een van de gidsen met u meegaan. Het is heel belangrijk dat u naar ze luistert en hun instructies opvolgt.

De Kilimanjaro is technisch gezien geen moeilijke berg om te beklimmen. Door het grote hoogteverschil is hoogteziekte echter een risico. Goede acclimatisering is daarom belangrijk.

Bij acclimatiseren laat men het lichaam aan het lagere zuurstofgehalte wennen door langzaam te stijgen.

Belangrijk is dat u niet meer dan 300-500 meter hoger slaapt dan de dag ervoor. Dat kan op de Kilimanjaro voor problemen zorgen, omdat tussen de kampen vaak een hoogteverschil van 800 tot 1000 meter zit. Om die reden bevatten specifieke routes een extra acclimatisatiedag, waardoor de kans dat u zonder hoogteziekte de top bereikt toeneemt.

De belangrijkste adviezen om hoogteziekte te voorkomen:

  • Pole pole – Doe rustig aan en voorkom dat u zich teveel inspant.
  • Drink minimaal 3 liter vocht per dag. Dehydratie vergroot het risico op hoogteziekte.
  • Indien mogelijk moet de plek waar u slaapt lager liggen dan tot waar u bent geklommen. Dat zorgt voor een betere acclimatisatie.

 

 

Omstandigheden voor gidsen en dragers op de Kilimanjaro

 

Onze vakkundige gidsen en dragers dragen ertoe bij dat u veilig de top van de hoogste berg van Afrika bereikt. Ook daarom is het voor ons belangrijk dat zij goede werkomstandigheden hebben.

Er zijn een aantal verschillende organisaties die zich inzetten voor goede werkomstandigheden voor dragers. De verschillende touroperators kiezen zelf met welke organisatie ze samenwerken. De grootste organisaties zijn Tanzania Porters Organization, Kilimanjaro Porter Assistance Project en Mount Kilimanjaro Porter Society.

Onze samenwerkingspartner in Tanzania is lid van KIATO – Kilimanjaro Association Of Tour Operators en Mount Kilimanjaro Porters Society (MKPS), een van de grootste en oudste organisaties in Tanzania. Dit betekent dat alle dragers die wij inzetten op de Kilimanjaro lid zijn van de MKPS.

De MKPS is opgericht op initiatief van de dragers zelf en deze onafhankelijke organisatie streeft naar betere omstandigheden voor gidsen en dragers op de Kilimanjaro.

De Tanzaniaanse wetgeving garandeert dragers op de Kilimanjaro een minimumloon en het lidmaatschap van de MKPS zorgt ervoor dat de drager in kwestie meer krijgt dan het minimumloon. De MKPS zorgt er bovendien voor dat alle dragers dagelijks drie maaltijden krijgen, goede kleding voor de berg (jassen, schoenen, handschoenen, enz.), tent, slaapzak, matras, enz. Bovendien zijn er regels afgesproken over hoeveel de drager eigenlijk mag dragen, en hebben alle dragers een ziektekostenverzekering. Ze hebben ook een cursus eerste hulp en Engelse taalles gehad, instructies voor het openen van een bankrekening, enz. Op hun beurt verplichten de dragers van MKPS zich om twee keer per jaar te helpen met het opruimen van afval op de weg naar de top. De MKPS is 100% Tanzaniaans.

De MKPS is een ngo en het geld komt voornamelijk van donaties, maar de MKPS heeft ook bijv. een carwash geopend in Moshi, waarvan de inkomsten naar de organisatie gaan.

Onze afspraken over fooien zijn afgesproken met de MKPS. Fooien zijn een vanzelfsprekend onderdeel van lonen in Tanzania – het is een deel van de cultuur, net zoals we dat kennen van bijv. USA. Onze dragers (en gidsen!) krijgen dus ZOWEL loon als fooien. Om een gelijke verdeling van het geld te garanderen, hebben we in samenwerking met de MKPS duidelijke regels voor fooien afgesproken.

We hebben de afspraak dat onze klanten een vast bedrag van 250 USD per persoon betalen als fooi voor de gidsen en de dragers. Dit geldt voor alle routes op de Kilimanjaro.

Stop dit bedrag in een envelop en geef het aan Nur, Joram, Linda of Frank bij de receptie van Springlands Hotel. Zij zorgen ervoor dat het geld correct onder de gidsen en dragers wordt verdeeld.

Onze richtlijnen voor fooien zijn ontwikkeld met onze samenwerkingspartner en de MKPS, Wij volgen verder alle richtlijnen in verband met salarissen en werkomstandigheden (waaronder eten, accommodatie, salaris en algemeen welbevinden).

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijvoorbeeld als uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.

Afrika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00