ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag geopend 09 - 15 | Openingstijden

Ecuador / Galapagos - Reisinformatie

Ecuador / Galapagos - Reisinformatie
Ecuador / Galapagos - Reisinformatie

Ecuador / Galapagos - Reisinformatie

KLIMAAT

Beste reistijd

Ecuador ligt op de evenaar in de tropische klimaatgordel en is een relatief klein land in vergelijking met de andere Zuid-Amerikaanse landen. Ondanks de omvang en locatie van het land zijn er toch grote regionale verschillen in het klimaat van Ecuador. Dit komt omdat het landschap ook veel varieert door het hoge Andesgebergte, het weelderige Amazone-regenwoud, de warme kustlijn en de Galapagoseilanden in de Stille Oceaan.

Ecuador kan het hele jaar door worden bezocht. De meeste bezoekers komen naar Ecuador in de periode van juni tot september, en dan weer van december tot januari, wanneer veel Amerikanen en Europeanen op vakantie zijn. Het hoogseizoen op de Galapagoseilanden loopt van januari tot juni, in het warme en natte seizoen.

Het Andesgebergte:
In Quito en het Andesgebergte kun je warme, zonnige dagen verwachten in de periode van juni tot september. In de periode van oktober tot mei zal er meer regen in de bergen vallen. Vaak is het ‘s ochtends zonnig en ‘s middags trekken de wolken en regen over de bergen.

Weerstatistieken voor Quito: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 21 20 20 20 20 20 21 21 21 21 21 21
Gemiddelde minimumtemperatuur 10 11 10 10 10 10 10 9 9 10 10 10
Neerslag in mm 104 120 155 179 122 52 38 31 59 112 128 111

De Amazone:
Het Amazone-regenwoud is altijd warm en vochtig. Je kunt het hele jaar door krachtige regenval verwachten, dus vergeet niet om regenkleding mee te nemen.

Weerstatistieken voor Tena: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 31 31 30 30 29 29 29 29 30 31 31 31
Gemiddelde minimumtemperatuur 23 23 23 23 23 22 22 22 22 23 23 23
Neerslag in mm 112 130 153 174 160 133 99 85 104 135 137 125

De Pacifische kust van Ecuador:
In de laaggelegen kustgebieden van Ecuador aan de Stille Oceaan, is het weer meestal warm. De periode van januari tot april is het heetste en natste seizoen met krachtige regenbuien. Tussen mei en december daalt de temperatuur aan de kust een paar graden en regent het zelden.

Weerstatistieken voor Guayaquil: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 31 31 32 32 31 30 29 30 30 30 31 32
Gemiddelde minimumtemperatuur 24 24 24 24 23 22 21 21 21 21 22 23
Neerslag in mm 167 266 227 142 51 23 10 1 1 4 16 41

De Galapagoseilanden:
Op de Galapagoseilanden loopt het natte, warme seizoen van januari tot juni. Deze periode wordt beschouwd als het hoogseizoen. Het weer is over het algemeen zonnig met korte, krachtige buien in de middag. Er is niet veel wind en de zee is warm en rustig in deze periode.

Het koude, droge seizoen loopt van juli tot december In die periode daalt met name de watertemperatuur een paar graden en kan een wetsuit nodig zijn als je wilt snorkelen. Terwijl het weer nog zonnig en warm is, kan de zee minder rustig zijn.

Het is echter zeker geen slecht moment om de Galapagoseilanden te bezoeken. Het dierenleven hier is het hele jaar opwindend en je kunt elke maand het absoluut fantastische dierenleven van de eilanden ervaren.

Weerstatistieken voor Galapagos: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 29 30 31 30 29 28 26 26 26 26 27 28
Gemiddelde minimumtemperatuur 23 23 23 23 23 22 21 20 20 20 21 22
Neerslag in mm 83 107 106 95 42 33 19 10 8 11 13 52
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS

Paspoort & visum

Als Nederlands staatsburger moet je in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Je paspoort moet ten minste 6 maanden geldig zijn na terugkeer in Nederland.

Als Nederlands staatsburger heb je geen visum nodig om Ecuador te bezoeken voor een verblijf van maximaal 90 dagen.

Let op: Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren of je onderweg een visum nodig hebt voor transitluchthavens.

 

Als je via de VS reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:

Om via de Verenigde Staten te reizen, moet je een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Zonder ESTA mag je niet door de Verenigde Staten reizen. Vraag de reisautorisatie op tijd aan, ten minste 72 uur voor je vertrek naar de VS. Alle reizigers moeten zich aanmelden, ongeacht hun leeftijd. Je kunt de ESTA aanvragen en de prijs opzoeken via de volgende link: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 2 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je ESTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.

Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe ESTA aanvragen.

Houd er rekening mee dat je contact moet opnemen met de Amerikaanse ambassade om een visum aan te vragen als je een van de volgende landen hebt bezocht:

  • Cuba vanaf 12 januari 2021
  • Noord-Korea, Iran, Irak, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen vanaf 1 maart 2011

Strengere vereisten zijn ook van toepassing als je een dubbel staatsburgerschap hebt met een van deze landen.

Voor meer informatie over het invullen van je ESTA-aanvraag: zie het overzicht van veelgestelde vragen en hun antwoorden hier: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Je kunt ook telefonisch contact opnemen via: +1-202-325-8000

 

Als je via Canada reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:

Om via Canada te reizen, moet je een eTA (Electronic Travel Authorization) aanvragen. Zonder eTA mag je niet door Canada reizen. Vraag de reisautorisatie tijdig aan. eTA kost 7 CAD per persoon en alle reizigers moeten een aanvraag indienen, ongeacht hun leeftijd. Je kunt je aanmelden via de volgende link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 5 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je eTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.

Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe eTA aanvragen.

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

Bij aankomst in Ecuador krijg je een welkomstbrief met een QR-code. Wanneer je deze code scant met je telefoon, krijg je toegang tot je reisschema met onder andere belangrijke begintijden van je vooraf geboekte excursies en transfers en de tickets voor je binnenlandse vluchten naar de Galapagoseilanden. Het is belangrijk om deze documenten op je telefoon te downloaden wanneer je wifi hebt in het hotel, zodat je ze altijd kunt openen, zelfs als er geen wifi is.

Je vindt er ook interessante informatie over de bestemming, de duurzaamheidsinitiatieven van onze partner en een feedbackformulier, dat een hoog serviceniveau garandeert tijdens onze rondreizen in Ecuador.

We raden je aan om de app WhatsApp op je smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. Je kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat je een wifi-verbinding hebt.

Transitcontrolekaart en toegang tot de Galapagoseilanden
Wanneer je naar de Galapagoseilanden gaat, moet je een transitcontrolekaart invullen voordat je vertrekt vanaf de luchthaven van Quito. De kaart kost 20 USD en moet contant worden betaald. Zodra je aankomt op de luchthaven op de Galapagoseilanden, moet je ook 200 USD (contant) betalen om de eilanden te mogen betreden.

Vaccinaties

We raden je aan om contact op te nemen met een specialist, je huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. Je kunt hier ook meer lezen over de regels met betrekking tot reisvaccinaties

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als je het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst je vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat je je vaccinatiebewijs bij je hebt in je handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Als uw reis inhoudt dat u op grote hoogte verblijft, zorg er dan voor dat uw reisverzekering ook de kosten in verband met hoogteziekte dekt.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

De valuta die in Ecuador wordt gebruikt, is de Amerikaanse dollar (USD). De huidige wisselkoers van de USD vind je hier.

Er zijn vrijwel overal geldautomaten. De meeste gangbare creditcards kunnen in de meeste hotels, restaurants en winkels worden gebruikt. Er kan soms een toeslag zijn bij het gebruik van een creditcard.

Hoe verder je het platteland intrekt, hoe moeilijker het kan zijn om met een creditcard te betalen. We raden je aan om altijd wat contant geld mee te nemen in USD.

Let op: fooien op de Galapagos-veerboten kunnen alleen contant worden betaald.

Op de Galapagoseilanden is het prijsniveau hoger dan op het vasteland.

Klik hier voor een algemeen idee van het prijsniveau in het land.

Het is een gewoonte die wordt gewaardeerd om een fooi te geven wanneer je in Latijns-Amerikaanse landen bent, maar het is vrijwillig en het bedrag dat je bereid bent te geven is geheel naar eigen goeddunken.

De onderstaande richtlijn is slechts indicatief:

  • Restaurants: Gewoonlijk 10% van de rekening tenzij dit al is inbegrepen
  • Gids: ongeveer 5-10 USD PP per excursie
  • Chauffeur voor excursies: 3 – 5 USD PP per excursie
  • Kamermeisje: 1-2 USD PRPN
  • Piccolo: 1-2 USD per koffer
  • Taxichauffeurs: Het is niet gebruikelijk om taxichauffeurs een fooi te geven.

Fooien tijdens je bezoek aan de Amazone:

Als je de Amazone bezoekt, bedraagt het niveau ongeveer 8-10 USD voor de gids en ongeveer 3-5 USD voor de bemanning (totaal) per persoon per dag. Fooien voor de gids worden direct aan de gids gegeven na de laatste excursie, en fooien voor de bemanning worden in een fooiendoos bij de receptie gedaan.

Fooien op Galapagos-cruises:

Als je een cruise maakt naar de Galapagoseilanden, is het fooientarief iets hoger dan in de rest van Ecuador. Hier raden we aan om de gids ongeveer 10-15 USD per persoon per dag en de bemanning ongeveer 5-10 USD per persoon per dag te geven. Je ontvangt 2 enveloppen op de dag voor vertrek: Eén envelop voor fooien voor de gids, die je persoonlijk overhandigt, en één envelop voor fooien voor de rest van de bemanning. Deze envelop wordt in een fooiendoos gedaan.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Telefoon & wifi:

Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in je mobiele abonnement. Neem contact op met je mobiele-telefoonprovider om te weten te komen welke diensten zijn inbegrepen in je abonnement en welke prijzen op verschillende bestemmingen op jou van toepassing zijn.

Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in je mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van de gratis wifi in je hotel of in restaurants. Dan kun je gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp. Houd er rekening mee dat het wifi-signaal buiten grotere steden en op de Galapagoseilanden onstabiel kan zijn.

Als je altijd online wilt zijn, is de goedkoopste optie om een lokale simkaart met data te kopen bij aankomst in Ecuador.

Elektriciteit:

Ecuador heeft 110 volt stroom en platte, tweepins stopcontacten, dus zorg ervoor dat je een adapter meeneemt.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat je alle belangrijke en onmisbare artikelen in je handbagage heeft. Dat geldt voor zaken als je paspoort, visa, vaccinatiebewijzen, reisdocumenten, verzekeringspapieren, creditcards, geld, computers, mobiele telefoons en camera’s en eventuele informatie over je gezondheid en onmisbare medicijnen.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

Hier kunt u meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat je je naam controleert op eventuele spelfouten, omdat je naam op de reservering exact moet overeenkomen met de naam die in je paspoort staat. Als je naam gecorrigeerd moet worden, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

Bij de check-in wijst de luchtvaartmaatschappij u een stoel toe in het vliegtuig. Heeft u bepaalde wensen, dan kunt u op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij een stoel reserveren. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staat in uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kun je controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je reisschema, houd er dan rekening mee dat de bagageregels kunnen verschillen van die voor je internationale vluchten. Over het algemeen kun je plaatselijk altijd meer kilo’s bagage bijkopen.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze partner en ervoor te zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor omboeking van uw reis. De vliegtuigmaatschappij zal in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook als uw vlucht is vertraagd, ophalen.

Als een vertraging betekent dat de luchtvaartmaatschappij u omboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij of een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via ons noodnummer. Wij zullen dan de wijziging vervolgens doorgeven aan onze partner.

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:
Wanneer je aankomt op je eindbestemming, ga je door de immigratie, waar je paspoort en eventuele inreisdocumenten en visa worden gecontroleerd. Op veel plaatsen moet je ook je vingerafdrukken geven en wordt er een foto van je gezicht genomen voor biometrische identificatie. Je kunt ook vragen krijgen over je reisplannen in het land en eventueel over waar je verblijft.

Douane:
Nadat je door de immigratie bent gegaan en je bagage hebt opgehaald, ga je door de douane. Als je niets aan te geven hebt, kun je door “nothing to declare” gaan. Heb je wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat je door “declare” gaat. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar je heen reist.

Aankomst

Bij aankomst word je opgewacht door een gids/chauffeur die klaarstaat met een TourCompass-bordje.

Neem in het onverwachte geval dat je de gids/chauffeur niet kunt vinden contact op met onze lokale partner op het noodnummer dat in je reisdocumenten staat vermeld.

Hotel check-in & check-out

Gewoonlijk is de inchecktijd rond 14.00 uur. Je kunt er daarom niet op rekenen dat je eerder naar je kamer mag.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal je creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar het is gebruikelijk in hotels, om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als je dit niet hebt gebruikt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van je paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek check je normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als je pas later in de middag of avond verder reist, kun je je bagage in bewaring geven totdat je vertrekt. Wil je in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.

Reisvorm & vervoer

In het geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van excursies en bezienswaardigheden in je programma aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.

Latijns-Amerika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00