ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag geopend 09 - 15 | Openingstijden

Costa Rica - Reisinformatie

Costa Rica - Reisinformatie
Costa Rica - Reisinformatie

Costa Rica - Reisinformatie

KLIMAAT

Beste reistijd

Costa Rica kan het hele jaar door worden bezocht.

Het land ligt tussen twee oceanen, met de Stille Oceaan aan de westkust en de Caribische Zee in het oosten.

Door de locatie van het land tussen de twee oceanen heeft Costa Rica een zeer gevarieerd klimaat. Dit betekent dat er grote verschillen zijn in het weer, afhankelijk van of je in het noorden van Costa Rica bent, in de bergachtige gebieden, dichter bij de kust of verder landinwaarts.

Costa Rica heeft twee seizoenen: een droog seizoen en een regenachtig seizoen.

  • Het regenseizoen duurt van mei tot november.
  • Het droge seizoen duurt van december tot april.

Je kunt echter het hele jaar door hoge temperaturen verwachten met kans op regen, maar met kleine variaties afhankelijk van de hoogte en het seizoen.

Costa Rica is het hele jaar door een populaire reisbestemming, maar het droge seizoen en juli en augustus zijn piekperioden voor bezoekers, en het is verstandig om je reis ruim van tevoren te boeken als je in deze periode gaat.

Lees hier meer over de beste tijd om Costa Rica te bezoeken.

San José en de centrale hooglanden:
San José en het omliggende gebied ligt op 600 tot 2450 meter boven zeeniveau en is een van de koelere provincies van Costa Rica. De temperatuur is hier lager omdat er veel bergen in het gebied zijn, en hoe hoger je bent, hoe kouder het wordt.

Weerstatistieken voor San José: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 26 27 28 28 28 27 27 27 27 27 26 26
Gemiddelde minimumtemperatuur 18 18 18 19 19 19 19 19 18 18 19 18
Neerslag in mm 6 10 14 80 268 280 182 277 355 331 136 34

De Caribische kust (Limón):
In de provincie Limón aan de Caribische kust, waar nationaal park Tortuguero ligt, is het weer meestal vochtig, met het grootste deel van het jaar regen en hoge temperaturen.

Weerstatistieken voor Tortuguero: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 29 30 31 32 31 30 30 29 29 29 29 29
Gemiddelde minimumtemperatuur 23 23 24 24 24 23 24 23 23 23 22 22
Neerslag in mm 412 257 177 251 338 431 624 463 303 400 600 619
Weerstatistieken voor Puerto Viejo de Talamanca: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 27 27 28 28 28 28 28 28 29 28 27 27
Gemiddelde minimumtemperatuur 22 22 22 23 24 24 23 23 24 24 23 22
Neerslag in mm 319 201 193 287 281 276 408 289 163 198 367 402

De noordelijke regio (Alajuela):
In de noordelijke provincie Alajuela, waar de Arenal-vulkaan zich bevindt, zijn de temperaturen over het algemeen hoog met aardig wat regen. Er is echter nog wel verschil in de hoeveelheid regenval tijdens het droge seizoen en tijdens het regenseizoen.

Weerstatistieken voor Arenal: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 29 30 32 32 30 29 29 29 29 29 28 29
Gemiddelde minimumtemperatuur 21 22 23 24 23 22 22 22 22 21 21 21
Neerslag in mm 193 124 81 106 260 406 462 426 413 446 320 271

De centrale en zuidelijke kust van de Stille Oceaan (Puntarenas):
De provincie Puntarenas strekt zich uit langs het grootste deel van de kust van Costa Rica in de Stille Oceaan, inclusief het schiereiland Osa en het zuidelijke deel van het schiereiland Nicoya.

In het noordelijke deel van de provincie, het centrale hoogland, vind je onder andere het nevelwoud van Monteverde. Het weer is gewoonlijk het hele jaar door vochtig met mist. De mist heeft soms echter de neiging om in de loop van de dag op te trekken.

De nationale parken Manuel Antonio en Corcovado liggen in het zuidelijke deel van de provincie. Het weer in de nationale parken is het hele jaar door warm en zeer vochtig. Tijdens het regenseizoen zijn er zware regenbuien.

Weerstatistieken voor Monteverde: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 26 27 28 29 27 26 26 26 26 26 26 26
Gemiddelde minimumtemperatuur 18 18 18 19 19 19 19 19 19 18 18 18
Neerslag in mm 130 67 46 53 255 342 302 340 383 423 262 184
Weerstatistieken voor Manuel Antonio: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 29 30 31 32 31 30 30 29 29 29 29 29
Gemiddelde minimumtemperatuur 22 22 23 24 24 23 23 23 22 22 22 22
Neerslag in mm 57 28 54 158 398 418 411 481 579 601 353 128
Weerstatistieken voor Corcovado: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 32 33 33 32 31 30 30 30 30 29 29 30
Gemiddelde minimumtemperatuur 23 24 24 24 24 24 24 24 24 24 24 23
Neerslag in mm 0 10 40 170 560 460 360 370 480 350 190 70

De noordwestelijke kust van de Stille Oceaan (Guanacaste):
De provincie Guanacaste ligt aan de noordwestkust van de Stille Oceaan en beslaat ook het noordelijke deel van het schiereiland Nicoya. Het weer is meestal warm en voornamelijk droog. Het droge seizoen is hier langer dan in de rest van het land, en het regenseizoen heeft zonnige dagen en natte middagen en avonden.

Weerstatistieken voor Sámara: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde maximumtemperatuur 32 33 33 33 32 31 31 31 30 30 31 31
Gemiddelde minimumtemperatuur 23 24 24 24 24 23 23 23 23 23 23 22
Neerslag in mm 0 3 9 50 265 305 243 288 391 398 129 9
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER JE REIS

Paspoort & visum

Als Nederlands staatsburger moet je in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort en een retourticket om Costa Rica binnen te komen. Als Nederlands staatsburger heb je geen visum nodig om Costa Rica te bezoeken voor een verblijf van maximaal 90 dagen.

Let op: Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren of je onderweg een visum nodig hebt voor transitluchthavens.

Als je via de VS reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:

Om via de Verenigde Staten te reizen, moet je een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Zonder ESTA mag je niet door de Verenigde Staten reizen. Vraag de reisautorisatie op tijd aan, ten minste 72 uur voor je vertrek naar de VS. Alle reizigers moeten zich aanmelden, ongeacht hun leeftijd. Je kunt de ESTA aanvragen en de prijs opzoeken via de volgende link: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 2 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je ESTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.

Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe ESTA aanvragen.

Houd er rekening mee dat je contact moet opnemen met de Amerikaanse ambassade om een visum aan te vragen als je een van de volgende landen hebt bezocht:

  • Cuba vanaf 12 januari 2021
  • Noord-Korea, Iran, Irak, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen vanaf 1 maart 2011

Strengere vereisten zijn ook van toepassing als je een dubbel staatsburgerschap hebt met een van deze landen.

Voor meer informatie over het invullen van je ESTA-aanvraag: zie het overzicht van veelgestelde vragen en hun antwoorden hier: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Je kunt ook telefonisch contact opnemen via: +1-202-325-8000

 

Als je via Canada reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:

Om via Canada te reizen, moet je een eTA (Electronic Travel Authorization) aanvragen. Zonder eTA mag je niet door Canada reizen. Vraag de reisautorisatie tijdig aan. eTA kost 7 CAD per persoon en alle reizigers moeten een aanvraag indienen, ongeacht hun leeftijd. Je kunt je aanmelden via de volgende link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 5 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je eTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.

Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe eTA aanvragen.

De regels voor visa kun je hier bekijken.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

Bij aankomst in San José krijg je een welkomstmap met je reisschema met onder andere belangrijke begintijden van je vooraf geboekte excursies en transfers. Er is ook een QR-code die je kunt scannen en die interessante informatie bevat over de steden en gebieden die je in Costa Rica zult bezoeken, net als algemene praktische informatie over het land.

Onze rondreizen in Costa Rica beginnen met een welkomstbijeenkomst in San José, waar je onze lokale zakenpartner ontmoet om samen je rondreis door te nemen. Dit is een kans om vragen te stellen over de reis of andere praktische vragen over reizen door Costa Rica.

We raden je aan om de app WhatsApp op je smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. Je kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat je een wifi-verbinding hebt.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de wet op de pakketreizen”.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

De valuta van Costa Rica heet colón (CRC). De huidige wisselkoers van de CRC is hier te vinden. Amerikaanse dollars (USD) kunnen in het hele land worden gebruikt, dus als je dollars meeneemt, hoef je niet te wisselen in CRC. Als je echter in Amerikaanse dollars betaalt, krijg je wisselgeld in colónes.

Visa en Mastercard kunnen in bijna alle winkels, hotels en restaurants in Costa Rica worden gebruikt. Er kan soms een toeslag zijn bij het gebruik van een creditcard. We raden je aan om altijd wat contant geld mee te nemen in CRC of USD.

Je kunt geld opnemen bij banken en geldautomaten in het hele land (met uitzondering van Drake Bay in nationaal park Corcovado).

Klik hier voor een algemeen idee van het prijsniveau in het land.

In Costa Rica is het gebruikelijk om servicepersoneel zoals gidsen, chauffeurs en het kamer- en ander hotelpersoneel een fooi te geven. Het geven van fooien is natuurlijk vrijwillig en hoeveel je wilt geven is volledig naar eigen inzicht.

De onderstaande richtlijn is slechts indicatief:

  • Gids: 5-10 USD PP per excursie
  • Chauffeur: 2-3 USD PP per excursie
  • Kamermeisje: 1-2 USD PRPN
  • Piccolo: 1-2 USD per koffer

Bij restaurants zijn fooien over het algemeen opgenomen in de rekening. Als de service die je kreeg bijzonder goed was, kun je ervoor kiezen om wat extra’s te geven.

Als je reis een verblijf in Tortuguero omvat, raden we aan dat elke gast ongeveer 20 USD per persoon aan de gids geeft voor het hele verblijf op de laatste dag. We raden ook aan dat elke gast de kapitein van de boot ongeveer 2 USD fooi geeft per excursie.

Onze bovenstaande fooienrichtlijn is in USD, maar fooien kunnen ook worden betaald in de lokale valuta op de bestemming.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Telefoon & wifi:

Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in je mobiele abonnement. Neem contact op met je mobiele-telefoonprovider om te weten te komen welke diensten zijn inbegrepen in je abonnement en welke prijzen op verschillende bestemmingen op jou van toepassing zijn.

Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in je mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van de gratis wifi in je hotel of in restaurants. Dan kun je gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp.

Als je altijd online wilt zijn, is de goedkoopste optie om een lokale simkaart met data te kopen bij aankomst in Costa Rica.

Elektriciteit:

De spanning van Costa Rica is 110 volt. De stopcontacten zijn van het Amerikaanse type met twee “platte” pennen, dus zorg ervoor dat je een adapter meeneemt.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

In de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kun je controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je reisschema, houd er dan rekening mee dat de bagageregels kunnen verschillen van die voor je internationale vluchten. Over het algemeen kun je plaatselijk altijd meer kilo’s bagage bijkopen.

Vluchten naar Corcovado
Als je van/naar Corcovado (Drake Bay) vliegt, houd er dan rekening mee dat je maximaal 14 kg ingecheckte bagage mag meenemen. Het is echter vaak mogelijk om bij aankomst op de luchthaven voor extra bagage te betalen.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:
Wanneer je aankomt op je eindbestemming, ga je door de immigratie, waar je paspoort en eventuele inreisdocumenten en visa worden gecontroleerd. Op veel plaatsen moet je ook je vingerafdrukken geven en wordt er een foto van je gezicht genomen voor biometrische identificatie. Je kunt ook vragen krijgen over je reisplannen in het land en eventueel over waar je verblijft.

Douane:
Nadat je door de immigratie bent gegaan en je bagage hebt opgehaald, ga je door de douane. Als je niets aan te geven hebt, kun je door “nothing to declare” gaan. Heb je wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat je door “declare” gaat. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar je heen reist.

Aankomst

Bij aankomst word je opgewacht door een gids/chauffeur die klaarstaat met een TourCompass-bordje.

Neem in het onverwachte geval dat je de gids/chauffeur niet kunt vinden contact op met onze lokale partner op het noodnummer dat in je reisdocumenten staat vermeld.

Hotel check-in & check-out

Gewoonlijk is de inchecktijd rond 14.00 uur. Je kunt er daarom niet op rekenen dat je eerder naar je kamer mag.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal je creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar het is gebruikelijk in hotels, om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als je geen gebruik van deze faciliteiten hebt gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van je paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek check je normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als je pas later in de middag of avond verder reist, kun je je bagage in bewaring geven totdat je vertrekt. Wil je in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.

Reisvorm & vervoer

Excursies en transfers vinden plaats met kleine internationale groepen De excursies zijn met een Engels sprekende gids.

Let op: Helaas kunnen we tijdens het hoogseizoen van Costa Rica geen kleine groepen garanderen bij excursies in nationaal park Tortuguero.

Tijdens onze excursies in Costa Rica gebruiken we privévervoer, minibussen en autohuur voor onze self-drive reizen.

Minibussen (shuttleservice van hotel naar hotel):

Costa Rica heeft een groot netwerk van minibussen (met plaats voor ongeveer 15 personen) die tussen de populaire toeristische bestemmingen in het land rijden. Het is een goede en goedkope manier om je te verplaatsen. Je wordt opgehaald bij je hotel en helemaal tot de ingang van je volgende hotel gereden. Ga lekker zitten en geniet van het prachtige landschap van Costa Rica.

Er kunnen gebieden zijn waar de minibussen niet rijden. In dat geval gebruiken we in plaats daarvan privévervoer, dat je mogelijk moet delen met andere TourCompass-gasten.

NB: Tijdens het hoogseizoen van december tot maart en tijdens Pasen of andere grote evenementen, kunnen de minibussen worden vervangen door grotere bussen om ruimte te bieden aan iedereen.

Lees hier meer in onze blog over shuttlediensten vs. self-drive reizen in Costa Rica.

Self-drive in Costa Rica:

We bieden ook verschillende van onze tours aan als self-drive reis. Costa Rica is een relatief gemakkelijk land om zelf te rijden en het geeft je een enorme vrijheid om je eigen auto te hebben en te beslissen waar en wanneer je wilt stoppen.

Bij het ophalen van je huurauto moet je je paspoort en rijbewijs laten zien.

De autohuur is inclusief gratis kilometers, enkele reis, lokale simkaart met data (voor navigatie en eventuele gesprekken) en wettelijke verzekering. Je ontvangt ook een kaart van Costa Rica. De minimumleeftijd om een auto te huren is 21 jaar.
Houd er rekening mee dat bestuurders van 21-25 jaar een verzekeringstoeslag van ongeveer USD 10 per persoon per dag moeten betalen. Dit bedrag wordt ter plaatse verrekend.

Een aanbetaling van ongeveer 100 USD is verschuldigd bij aanvang van de autohuur. Dit moet je betalen met een creditcard en het bedrag wordt ongeveer 7 dagen nadat de auto is ingeleverd op je creditcard teruggestort.

Vergeet niet om je creditcard mee te nemen voor de betaling van deze borgsom.

De meeste wegen in Costa Rica zijn in goede staat, maar je moet extra voorzichtig zijn wanneer je over de slingerende bergwegen en bij de nationale parken rijdt, waar het dierenleven bijzonder rijk is.
We raden af om in het donker te rijden.

Je kunt meer lezen over zelfstandig rijden in Costa Rica in onze blog.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.

Latijns-Amerika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00