ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag geopend 09 - 15 | Openingstijden

Praktische informatie over Chili

Praktische informatie over Chili
Praktische informatie over Chili

Praktische informatie over Chili

KLIMAAT

Beste reistijd

Chili beslaat meer dan 4000 km van noord naar zuid en strekt zich uit over meerdere klimaatzones. Dit lange, slanke land heeft de Stille Oceaan als natuurlijke grens in het westen en het majestueuze Andesgebergte als natuurlijke grens in het oosten. Zowel de oceaan als de bergen hebben een grote invloed op de weersomstandigheden in het land.

Chili ligt op het zuidelijk halfrond, waar de seizoenen tegenovergesteld zijn aan die van Europa. Dat betekent dat onze zomer de winter van Chili is, onze herfst de lente van Chili, enzovoort.

De meeste bezoekers kiezen ervoor om tussen oktober en april naar Chili te reizen, wanneer het over het algemeen mooi weer is in het hele land. Vooral de periode van december tot februari is populair, en dit is een geweldige tijd om Patagonië en Torres del Paine te bezoeken. Als je een reis in dit seizoen plant, raden we je aan die ruim van tevoren te boeken.

Weerstatistieken voor Santiago de Chile: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagtemperatuur 30 29 27 23 19 15 15 17 19 22 25 28
Nachttemperatuur 13 12 11 8 6 4 4 5 6 8 10 12
Neerslag, mm 0 1 3 10 42 70 87 52 22 13 9 2
Weerstatistieken voor San Pedro de Atacama (Noord-Chili): JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagtemperatuur 24 24 23 21 19 17 17 17 18 19 26 27
Nachttemperatuur 17 16 16 15 13 12 12 12 13 14 14 16
Neerslag, mm 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Weerstatistieken voor nationaal park Torres del Paine (Zuid-Chili): JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagtemperatuur 20 19 16 13 9 4 3 5 10 14 17 18
Nachttemperatuur 9 6 2 3 1 -1 -1 -1 0 4 6 7
Neerslag, mm 3 3 3 9 18 9 12 6 17 3 3 6
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER JE REIS

Paspoort & visum

Als Nederlands staatsburger moet je in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Je paspoort moet ten minste 6 maanden geldig zijn na terugkeer in Nederland.

Als Nederlands staatsburger heb je geen visum nodig om Chili te bezoeken voor een verblijf van maximaal 90 dagen.

Let op: Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren of je onderweg een visum nodig hebt voor transitluchthavens.

 

Als je via de VS reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:

Om via de Verenigde Staten te reizen, moet je een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Zonder ESTA mag je niet door de Verenigde Staten reizen. Vraag de reisautorisatie op tijd aan, ten minste 72 uur voor je vertrek naar de VS. Alle reizigers moeten zich aanmelden, ongeacht hun leeftijd. Je kunt de ESTA aanvragen en de prijs opzoeken via de volgende link: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 2 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je ESTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.

Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe ESTA aanvragen.

Houd er rekening mee dat je contact moet opnemen met de Amerikaanse ambassade om een visum aan te vragen als je een van de volgende landen hebt bezocht:

  • Cuba vanaf 12 januari 2021
  • Noord-Korea, Iran, Irak, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen vanaf 1 maart 2011

Strengere vereisten zijn ook van toepassing als je een dubbel staatsburgerschap hebt met een van deze landen.

Voor meer informatie over het invullen van je ESTA-aanvraag: zie het overzicht van veelgestelde vragen en hun antwoorden hier: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Je kunt ook telefonisch contact opnemen via: +1-202-325-8000

 

Als je via Canada reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:

Om via Canada te reizen, moet je een eTA (Electronic Travel Authorization) aanvragen. Zonder eTA mag je niet door Canada reizen. Vraag de reisautorisatie tijdig aan. eTA kost 7 CAD per persoon en alle reizigers moeten een aanvraag indienen, ongeacht hun leeftijd. Je kunt je aanmelden via de volgende link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 5 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je eTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.

Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe eTA aanvragen.

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je hier onze app downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

In Chili krijg je geen fysieke vouchers, maar bij aankomst in Santiago de Chile krijg je een link naar je reis, met belangrijke informatie over je hotelovernachtingen en de ophaaltijden voor de excursies en transfers die bij de reis zijn inbegrepen. Je vindt er ook de contactnummers van je chauffeurs/gidsen en een link naar toegangstickets in de vorm van een QR-code.

We raden je aan om de app WhatsApp op je smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. Je kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat je een wifi-verbinding hebt.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als je het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst je vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat je je vaccinatiebewijs bij je hebt in je handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de wet op de pakketreizen”.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOORDAT JE OP REIS GAAT

Valuta, prijsniveau & fooien

De Chileense valuta heet peso (CLP). De huidige wisselkoers van de CLP vind je hier. We raden je aan dollars (USD) in contanten mee te nemen, die je kunt omwisselen in Chileense pesos (CLP) bij een officieel wisselkantoor of in het hotel wanneer je hier aankomt.  Er zijn vrijwel overal geldautomaten. De meeste gangbare creditcards kunnen in de meeste hotels, restaurants en winkels worden gebruikt. Er kan soms een toeslag zijn bij het gebruik van een creditcard.

Hoe verder je het platteland intrekt, hoe moeilijker het kan zijn om met een creditcard te betalen. We raden je aan om altijd wat contant geld mee te nemen in USD.

Klik hier voor een algemeen idee van het prijsniveau in het land.

Het is een gewoonte en het wordt gewaardeerd om fooien te geven wanneer je in Latijns-Amerikaanse landen bent, maar dit is vrijwillig, en het bedrag dat je bereid bent te geven is geheel naar eigen inzicht.

De onderstaande richtlijn is slechts indicatief:

  • Restaurants: Niet meer dan 10% van de rekening
  • Gids: ongeveer 5-10 USD PP per excursie
  • Chauffeur: 3 USD PP per excursie
  • Kamermeisje: 1-2 USD PRPN
  • Piccolo: 1-2 USD per koffer
  • Taxichauffeurs: Het is niet gebruikelijk om taxichauffeurs een fooi te geven.

Onze fooienrichtlijn is in USD, maar fooien kunnen ook worden betaald in de lokale valuta op de bestemming.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën, allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat je ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van je reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Telefoon & wifi:

Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in je mobiele abonnement. Neem contact op met je mobiele-telefoonprovider om te weten te komen welke diensten zijn inbegrepen in je abonnement en welke prijzen op verschillende bestemmingen op jou van toepassing zijn.

Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in je mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van de gratis wifi in je hotel of in restaurants. Dan kun je gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp.

Als je altijd online wilt zijn, is de goedkoopste optie om een lokale simkaart met data te kopen bij aankomst in Chili.

Elektriciteit:

In Chili is de spanning 220 V. De stopcontacten zijn van het ronde type met drie pinnen. We raden je daarom aan om een adapter mee te nemen.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat je alle belangrijke en onmisbare artikelen in je handbagage heeft. Dat geldt voor zaken als je paspoort, visa, vaccinatiebewijzen, reisdocumenten, verzekeringspapieren, creditcards, geld, computers, mobiele telefoons en camera’s en eventuele informatie over je gezondheid en onmisbare medicijnen.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Houd er rekening mee dat onze rondreizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van specifieke behoeften.

DE VLUCHT

Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat je je naam controleert op eventuele spelfouten, omdat je naam op de reservering exact moet overeenkomen met de naam die in je paspoort staat. Als je naam gecorrigeerd moet worden, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als je specifieke voorkeuren hebt voor je zitplaats in het vliegtuig, kun je zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer je een stoel kunt reserveren, maar meestal kun je dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen erop dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Als je geen stoel reserveert voor je vertrek, dan krijg je een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij het inchecken.

Inchecken

Bij het inchecken heb je je paspoort en je boekingsreferentie nodig, die vermeld staat op het reisschema.

Wij raden je aan om de app van de luchtvaartmaatschappij op je telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kun je op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over je vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat je hebt ontvangen bij het boeken van de reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren je om uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kun je controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je reisschema, houd er dan rekening mee dat de bagageregels kunnen verschillen van die voor je internationale vluchten. Over het algemeen kun je plaatselijk altijd meer kilo’s bagage bijkopen.

Vertraagde bagage

Als je bagage vertraging heeft, dan moet je je bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat je bagage er niet is.

Het is belangrijk dat je je bagagebewijs bij de hand hebt wanneer je je PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat je het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat je het rapport hebt ingevuld.

In het geval van vertraagde bagage vragen wij je contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat je gids/chauffeur op je wacht.

Vertragingen of annuleringen van je vlucht

Mochten er wijzigingen optreden met betrekking tot je vluchtreservering vóór vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met je op om je hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van je vlucht. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele maaltijden en overnachtingen zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal op je wachten, ook als je vlucht vertraging heeft.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij je na aankomst op de luchthaven omboekt naar een ander vluchtnummer, neem dan contact met ons op via het noodnummer van TourCompass.

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:
Wanneer je aankomt op je eindbestemming, ga je door de immigratie, waar je paspoort en eventuele inreisdocumenten en visa worden gecontroleerd. Op veel plaatsen moet je ook je vingerafdrukken geven en wordt er een foto van je gezicht genomen voor biometrische identificatie. Je kunt ook vragen krijgen over je reisplannen in het land en eventueel over waar je verblijft.

Douane:
Nadat je door de immigratie bent gegaan en je bagage hebt opgehaald, ga je door de douane. Als je niets aan te geven hebt, kun je door “nothing to declare” gaan. Heb je wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat je door “declare” gaat. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar je heen reist.

Formulier voor de Dienst Landbouw en Veehouderij (SAG):

De regels voor het binnenbrengen van plantaardige en dierlijke producten in Chili zijn uiterst streng, om ziekten te voorkomen die de landbouw kunnen schaden. Wij raden je daarom aan dergelijke producten niet mee te nemen.

Alle personen ouder dan 18 jaar zijn verplicht om een formulier voor de Dienst Landbouw en Veehouderij (SAG) in te vullen. Dit kan online worden gedaan via de volgende link (https://djsimple.sag.gob.cl/etapas/ejecutar/23134444) vóór je aankomst in Chili, of fysiek door het formulier in te vullen aan de grens als je vanuit Argentinië over land in Chili aankomt of op de luchthaven als je met het vliegtuig in Chili aankomt.

Als je het formulier online invult en vanuit Argentinië over land naar Chili reist, houd er dan rekening mee dat de grens tussen El Calafate (AR) en Puerto Natales (CL) “Dorotea” wordt genoemd en de grens tussen Bariloche (AR) en Peulla (CL) “Cardenal Antonio” Samurai wordt genoemd.

We raden je aan om het formulier online in te vullen om tijd te besparen bij het binnenkomen van Chili.

Aankomst

Bij aankomst word je opgewacht door een gids/chauffeur die klaarstaat met een TourCompass-bordje.

Neem in het onverwachte geval dat je de gids/chauffeur niet kunt vinden contact op met onze lokale partner op het noodnummer dat in je reisdocumenten staat vermeld.

Hotel check-in & check-out

Gewoonlijk is de inchecktijd rond 14.00 uur. Je kunt er daarom niet op rekenen dat je eerder naar je kamer mag. Als je vroeg wilt inchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal je creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar het is gebruikelijk in hotels, om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als je geen gebruik van deze faciliteiten hebt gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van je paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek check je normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als je pas later in de middag of avond verder reist, kun je je bagage in bewaring geven totdat je vertrekt. Wil je in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.

Reisvorm & vervoer

In het geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van excursies en bezienswaardigheden in je programma aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.

Latijns-Amerika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00