Beste reistijd
Cambodja bevindt zich in de tropische klimaatzone, waar de temperaturen en het aantal zonuren in de loop het jaar niet veel variëren. Door de invloed van de tropische moessons is Cambodja verdeeld in een droog seizoen en een regenseizoen, en elk seizoen heeft zijn eigen charme.
Het droge seizoen duurt van november tot april en is het ideale seizoen om de kustplaatsen en tropische eilanden van Cambodja te bezoeken. Deze periode biedt warme en aangename temperaturen, en er zijn lange periodes met zonneschijn. Hoewel het relatief droog is in deze periode, kunnen er nog steeds enkele regenbuien voorkomen.
Het regenseizoen duurt van mei tot oktober en is het optimale seizoen om de natuur van Cambodja te beleven, want het is dan extra groen en weelderig. De temperatuur blijft warm, maar de regen zorgt voor een hoge luchtvochtigheid. Vooral in de laatste maanden van het regenseizoen valt er veel neerslag, maar de regenbuien zijn van korte duur.
Hoewel u Cambodja het hele jaar door kunt bezoeken, moet u er rekening mee houden dat kleine wegen in meer afgelegen gebieden, onbegaanbaar kunnen worden tijdens de laatste twee maanden van het regenseizoen.
Weerstatistieken voor Siem Reap: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 31 | 33 | 34 | 35 | 34 | 33 | 32 | 32 | 31 | 31 | 31 | 30 |
Gemiddelde min. temp. | 22 | 24 | 25 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 25 | 24 | 22 |
Neerslag in mm | 1 | 9 | 28 | 64 | 146 | 166 | 186 | 224 | 250 | 215 | 61 | 7 |
Weerstatistieken voor Kratie: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 32 | 34 | 35 | 36 | 34 | 33 | 31 | 32 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Gemiddelde min. temp. | 20 | 22 | 23 | 25 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 | 21 | 20 |
Neerslag in mm | 6 | 12 | 32 | 93 | 228 | 222 | 294 | 249 | 299 | 192 | 67 | 13 |
Weerstatistieken voor Phnom Penh: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 31 | 32 | 34 | 35 | 34 | 33 | 32 | 32 | 31 | 30 | 30 | 30 |
Gemiddelde min. temp. | 21 | 22 | 23 | 26 | 26 | 24 | 24 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 |
Neerslag in mm | 26 | 12 | 58 | 101 | 112 | 177 | 196 | 172 | 249 | 319 | 135 | 80 |
Weerstatistieken voor Kep: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 30 | 31 | 31 | 32 | 31 | 31 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Gemiddelde min. temp. | 22 | 22 | 24 | 25 | 25 | 25 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 | 22 |
Neerslag in mm | 18 | 28 | 85 | 141 | 221 | 236 | 349 | 346 | 299 | 268 | 145 | 52 |
Gemiddelde zeetemperatuur | 28 | 28 | 29 | 30 | 31 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Weerstatistieken voor Koh Rong: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 31 | 31 | 32 | 34 | 32 | 31 | 30 | 31 | 31 | 31 | 31 | 32 |
Gemiddelde min. temp. | 24 | 25 | 25 | 25 | 27 | 26 | 26 | 25 | 25 | 25 | 24 | 24 |
Neerslag in mm | 28 | 25 | 50 | 125 | 207 | 253 | 341 | 377 | 321 | 290 | 138 | 54 |
Paspoort & visum
Paspoort:
Als Nederlandse staatsburger moet u in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Het paspoort moet minstens 6 maanden geldig zijn vanaf de dag dat u Cambodja verlaat.
Visum:
Als Nederlands staatsburger heeft u een visum nodig om Cambodja binnen te mogen. U kunt op twee manieren een visum verkrijgen: als e-visum of bij aankomst in Cambodja.
De aanvraag voor een e-visum verloopt via de officiële website e-visum Cambodja. Hier moet u een foto van de pagina met biogegevens van uw paspoort en een pasfoto uploaden. Daarnaast dient u een aantal persoonlijke gegevens en uw adres in Cambodja in te vullen. Wij stellen voor dat u hier het adres schrijft van het eerste hotel dat u aandoet. De naam van het hotel staat op de bevestiging.
Het e-visum kost 30 USD + een toeslag van 6 USD per persoon, en dient online te worden betaald, dus zorg ervoor uw creditcard bij de hand te hebben als u uw aanvraag gaat doen. U ontvangt hierna een bevestiging en in deze bevestiging staat een referentienummer. Dit nummer heeft u nodig om de status van uw aanvraag, enz. te checken op deze website.
Zodra uw aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt u dit e-visum per email. Let op: uw e-visum is geldig gedurende 3 maanden vanaf de datum van uitgifte. Uw e-visum moet worden uitgeprint en worden getoond bij aankomst in Cambodja.
Kiest u ervoor om bij aankomst in Cambodja een visum te verkrijgen, dan dient u uw paspoort, een pasfoto en 30 USD in contanten mee te nemen.
Let op: Komt u met de boot van Chau Doc in Vietnam naar Phnom Penh in Cambodja, dan wordt het e-visum niet geaccepteerd en kunt u alleen bij aankomst in Cambodja een visum verkrijgen.
De regels over het visum vindt u op nederlandwereldwijd.nl.
Inreisformulier:
Om Cambodja binnen te komen, moet u ook een inreisformulier online invullen. Dit moet op z’n vroegst 7 dagen voor uw aankomst in Cambodja worden gedaan. Volg de link hier of download en registreer u in de app “Cambodia e-Arrival”. Zodra u het formulier heeft ingevuld, wordt er een QR-code weergegeven die u mee moet nemen en bij aankomst in Cambodja moet laten zien. U kunt ofwel een screenshot maken of deze uitprinten.
Reisdocumenten
Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.
Heeft u binnenlandse vluchten of transfers per speedboot in Cambodja, dan zal onze partner deze voor u boeken en de tickets verstrekken. Bij aankomst ontvangt u deze van uw gids.
We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.
Vaccinaties
Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander Afrikaans land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.
U kunt altijd contact met ons opnemen, mocht u vragen hebben.
Reisvoorwaarden
Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de wet op de pakketreizen”.
Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.
Reisverzekering
We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijsniveau & fooi
In Cambodja is de valuta de riel (KHR). De actuele wisselkoers van de riel vindt u hier.
Let op dat de riel een beschermde valuta is, dit betekent dat u deze niet van tevoren kunt kopen en pas in Cambodja kunt omwisselen.
Visa en Mastercard worden geaccepteerd in hotels, de meeste restaurants en winkels in steden zoals Phnom Penh, Siem Reap en Sihanoukville, waar ook geldautomaten zijn. Buiten deze steden zijn geldautomaten niet gebruikelijk en kunt u niet verwachten dat u op veel plaatsen met een creditcard kunt betalen, behalve in de hotels.
Kijk hier om een idee te krijgen van het prijsniveau in Cambodja.
Fooi wordt gewaardeerd, maar het is aan u of u fooi wilt geven. U kunt zo veel of zo weinig geven als u wilt. Onderstaande bedragen dienen als leidraad:
- Gidsen: 21.000-42.000 KHR per dag per persoon, afhankelijk van de geleverde service
- Chauffeurs: 9.000-21.000 KHR per dag per persoon, afhankelijk van de geleverde service
- Piccolo: 5.000-10.000 KHR per stuk bagage
- Kamermeisje: Minimaal 5.000 USD per kamer per dag
- Restaurants: In internationale restaurants wordt de fooi vaak al in de prijs opgenomen, en in dat geval staat er ‘10% service charge’ op de rekening vermeld. U hoeft daarom geen extra fooi te geven. Als de fooi niet is inbegrepen in de prijs, kunt u 5-10% geven als u tevreden bent met het eten en de service. In plaatselijke restaurants wordt geen fooi verwacht, maar u kunt bij vertrek wat kleingeld achterlaten op tafel.
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.
Telefoon, wifi & elektriciteit
Telefoon & wifi:
Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in uw mobiele abonnement. U kunt contact opnemen met uw provider en uitzoeken welke diensten zijn inbegrepen in uw abonnement en welke prijzen gelden bij reizen in het buitenland.
Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in uw mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van wifi als u in uw hotel of in restaurants bent. Op die manier kunt u gratis naar huis bellen en berichten sturen via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp. Als alternatief kunt u bij aankomst ook een lokale simkaart kopen inclusief data.
Elektriciteit:
In Cambodja zijn de stekkers en de elektriciteit niet gestandaardiseerd. U kunt van alles tegenkomen tussen 110 en 230 volt. Het is belangrijk om een adapter mee te nemen, omdat de stekkers in Cambodja zowel 2 ronde pinnen als 3 platte pinnen kunnen hebben.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.
Bezoek aan tempels
Bij een bezoek aan tempels gelden strikte kledingvoorschriften. U mag geen blote knieën en schouders tonen, uw kleding mag niet doorschijnend zijn en u dient uw schoenen uit te trekken.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
U kunt hier meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifieke behoeften.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).
Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Stoelreservering
De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.
Het tijdstip waarop luchtvaartmaatschappijen de stoelreservering openstellen, varieert, maar over het algemeen kunt u een stoel reserveren vanaf het moment van boeken tot 48 uur vóór vertrek.
We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.
Check-in
Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.
Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. In de app kunt u ook op de hoogte blijven van vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.
Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.
In de luchthaven
Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven te raadplegen voor de meest recente updates.
Bagage
Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.
Vertraagde bagage
Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity Report) invult.
Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.
In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.
Vertragingen van uw vlucht of annuleringen
Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.
Als er na het inchecken vertraging optreedt, is het de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij om uw vlucht om te boeken. Ze zullen meestal de eerstvolgende beschikbare vlucht boeken en, indien nodig, eventuele maaltijden en accommodatie regelen.
Onze samenwerkingspartner controleert zelf eventuele wijzigingen in aankomsttijden en zal natuurlijk op u blijven wachten, zelfs als uw vlucht vertraagd is.
Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.
Immigratie & douane
Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.
Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.
Aankomst
Bij aankomst wordt u opgewacht door een gids/chauffeur die klaar staat met een TourCompass-bordje.
Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze samenwerkingspartner via hun noodnummer, dat in uw reisdocumenten staat.
Hotel check-in & check-out
Normaal gesproken kunt u inchecken vanaf 14.00 uur, en daarom kunt u niet verwachten dat u uw kamer vóór die tijd krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.
Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.
Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.
Bij vertrek is de normale tijd om uit te checken rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.
Reisvorm & vervoer
Onze reizen naar Cambodja zijn individuele rondreizen, maar excursies en transfers vinden plaats in internationale groepen van 1-14 personen en alleen met de eigen gasten van TourCompass.
De meeste optionele excursies vinden plaats met de eigen gasten van TourCompass. Op sommige excursies kunnen ook andere gasten dan die van TourCompass meegaan. Dit zal blijken uit de beschrijving.
In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.
Onderweg hulp nodig?
Wij hebben een 24-uurs noodnummer, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback geven / contact
Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail naar info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790