ZEKERHEIDSGARANTIE - Lees meer
020 - 369 07 90
Vandaag geopend 09 - 15 | Openingstijden

Botswana – Reisinformatie

Botswana – Reisinformatie
Botswana – Reisinformatie

Botswana – Reisinformatie

KLIMAAT

Beste reistijd

Grote delen van Botswana bestaan uit woestijn. De Kalahari beslaat 70% van het land en aangezien het gehele land hoog boven zeeniveau ligt, vindt u hier voornamelijk een subtropisch steppeklimaat. Een beetje regen valt er wel – meestal in het noorden, bijvoorbeeld in het Chobe nationaal park en de Okavangodelta. In het algemeen is het klimaat echter het hele jaar door stabiel en het land kan daarom in principe het hele jaar door bezocht worden.

Het regenseizoen in Botswana
In Botswana valt de zomer, en daarmee het regenseizoen, in de periode november tot en met maart.

Deze periode kent vrij hoge temperaturen en het risico op regen- en onweersbuien is relatief hoog. De meeste buien vallen echter in de namiddag.

De regentijd biedt een prachtig, dramatisch kleurenspel in de lucht en een weelderig, groen landschap, waardoor dit seizoen het meest fotogenieke van Botswana is. Bovendien is het regenseizoen de optimale tijd om het land te bezoeken als u van vogels houdt. Hier heeft u namelijk een goede kans om trekvogels en standvogels te zien die in deze periode broeden.

Er zitten veel bladeren aan de bomen en het kan daardoor moeilijk zijn om de dieren te spotten tijdens uw safari. Daarentegen zijn er heel veel dierenjongen en vogels om naar uit te kijken. Bovendien trekken de dierenjongen roofdieren aan, bijvoorbeeld leeuwen, hyena’s en luipaarden, die op zoek zijn naar een makkelijke prooi.

November tot en met december vormt de start van het regenseizoen, als de regen terugkomt na het droogteseizoen van het jaar. In deze maanden zijn de temperaturen hoog, vooral overdag, zodat de regen vaak verkoeling biedt voor zowel dier als mens.

Januari tot en met maart zijn de laatste maanden van het regenseizoen. Dit is ook de periode waarin de meeste regen valt en waarin het langere tijd achter elkaar kan regenen. Hoewel dan de meeste regen valt, is het nog steeds warm. In het noordelijke deel van het land kunnen sommige camps gesloten zijn vanwege de regen.

Het droogteseizoen in Botswana
De winter en het droogteseizoen van Botswana valt in de periode april tot en met oktober.

Dit seizoen biedt een blauwe, onbewolkte lucht en zo goed als geen neerslag. Het is overdag relatief warm, maar ‘s nachts en in de avond- en ochtenduren kan het vaak koel zijn. Daarom is het een goed idee om warme kleding mee te nemen voor deze periode.

De bomen verliezen hun blad in de loop van dit seizoen. Daardoor heeft u een goede kans om de indrukwekkende wilde dieren te spotten.

April tot en met mei vormt het begin van het droogteseizoen. Vergeleken met de voorgaande maanden gaan de temperaturen iets naar beneden, maar het is overdag nog steeds warm. Het is over het algemeen droog, maar het kan een beetje regenen in april. Officieel is het droogteseizoen, maar het landschap is nog relatief groen en weelderig na de neerslag in het regenseizoen.

Juni tot en met augustus is het hoogseizoen voor safari’s. De temperaturen overdag zijn aangenaam en er valt vrijwel geen regen. Op sommige plaatsen is het droger aan het worden en dit betekent dat de dieren zich rondom waterpoelen verzamelen.

Dit is ook de periode waarin de grootste binnenlandse delta ter wereld zich vult, de Okavangodelta. Interessant genoeg wordt de delta niet gevuld door regenwater dat in Botswana valt, maar door regenwater uit de bergen van Angola.

September tot en met oktober vormt de afsluiting van het droogteseizoen. Het begint warmer te worden en het regenseizoen staat voor de deur. Het is echter nog steeds erg droog en dit betekent dat er een goede kans is dat u wilde dieren ziet die zich bij de overgebleven waterpoelen verzamelen.

Weerstatistieken voor de Okavangodelta:
JAN
FEB
MRT
APR
MEI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Gemiddelde max. temp.
32
31
31
31
28
25
25
29
32
35
34
32
Gemiddelde min. temp.
19
19
18
15
10
6
6
9
14
19
19
19
Neerslag in mm
104
95
81
25
5
1
1
0
1
17
43
81
Weerstatistieken voor Chobe nationaal park:
JAN
FEB
MRT
APR
MEI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Gemiddelde max. temp.
32
31
32
31
30
27
27
30
34
35
34
32
Gemiddelde min. temp.
21
20
20
18
14
11
10
13
17
21
21
21
Neerslag in mm
158
133
80
17
1
1
0
0
0
22
63
151
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS

Paspoort & visum

U dient uiteraard uw paspoort op reis mee te nemen. Nederlandse staatsburgers hebben bij aankomst en een verblijf van minder dan 90 dagen in Botswana geen visum nodig, maar uw paspoort moet 6 maanden geldig zijn na terugkomst.

Als u zowel Botswana, Zambia als Zimbabwe wilt bezoeken, raden we u aan om bij aankomst een KAZA UniVisa aan te vragen. Dit kost 50 USD. U dient dit bedrag contant mee te nemen (USD).

Botswana – wanneer u met kinderen onder de 18 reist
Kinderen onder de 18 jaar moeten hun geboorteakte, vertaald in het Engels, bij zich hebben. Dit geldt ook als het kind met beide ouders reist.

Alleenstaande ouders dienen bovendien een schriftelijke, gelegaliseerde volmacht mee te nemen, waarin de andere ouder toestemming voor het reizen met het kind geeft, alsmede een ondertekende kopie van het paspoort. Dit geldt ook bij gemeenschappelijk ouderlijk gezag. Het kind dient een geboorteakte, vertaald in het Engels, bij zich te hebben.

Als het kind zonder ouders reist, gelden dezelfde regels als hierboven beschreven.

Als de ene ouder is overleden, dient er een overlijdensakte, vertaald in het Engels, te worden meegenomen.

We attenderen u erop dat een volmacht slechts geldig is, wanneer deze door een officiële dienst is gelegaliseerd. In Nederland is dit de afdeling Burgerzaken van uw gemeente, de politie of het ministerie van Buitenlandse zaken.

We raden u aan contact op te nemen met de Botswaanse ambassade in Brussel, als u met kinderen onder de 18 jaar reist en vragen over de procedure heeft.

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u alle informatie vindt die u nodig heeft.

Houd er ook rekening mee dat u een geldige reisverzekering moet hebben om aan de excursie te kunnen deelnemen. Bij aankomst in Botswana wordt u gevraagd hierover informatie te verstrekken.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

Munteenheid:

De munteenheid in Botswana is de Botswana pula (BWP) – pula betekent overigens ‘regen’.

We raden u aan om in Botswana in pula’s om te wisselen of bij aankomst in Botswana bij een geldautomaat pula’s op te nemen. Op lokale toeristenkantoren kan hoofdzakelijk met pula’s en een enkele keer met kleine dollarbiljetten worden betaald. In lodges geeft men de voorkeur aan de Amerikaanse dollar en soms de Zuid-Afrikaanse rand. We raden u aan geld om te wisselen, zodat u zowel in pula als in Amerikaanse dollar kunt betalen.

Fooien:

Het geven van fooi in Botswana is vrijwillig, maar fooien zijn uiteraard altijd welkom. Als u tijdens het verblijf buitengewoon goed bent behandeld en hiervoor een beloning wilt geven, is het geven van fooi helemaal oké. In lodges/hotels in Botswana ligt er vaak een envelop bij een ‘tips box’, waar u bij uw vertrek fooi voor alle personeelsleden in kunt doen. Als vuistregel kunt u het volgende aanhouden:

  • Gidsen: 10-20 USD per persoon per dag
  • Mokoro polers/natuurgidsen/butlers: 5-10 USD per persoon per dag
  • Zowel USD als BWP worden geaccepteerd.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Als u mee wilt met de excursie ‘Botswana & Victoria Falls’, moet u ons op de hoogte stellen van eventuele allergieën, allergenen of voorkeuren met betrekking tot voedsel of speciale behoeften zoals een koelkast om medicijnen koel te bewaren.

 

Telefoon, wifi & elektriciteit

De meeste hotels en lodges worden door eigen generatoren van elektriciteit voorzien. De stroomspanning is 240 Volt. Voor het gebruik van de stopcontacten heeft u een driepolige stekker nodig. Houd er rekening mee dat er niet altijd voldoende stroom is voor bijvoorbeeld een föhn.

In de hotelbeschrijvingen op onze website staat of er wifi is in de hotels. Houd er rekening mee dat de verbinding weg kan vallen.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

We raden aan uw bagage in zachte reistassen mee te nemen als u tijdens uw reis op safari gaat. De bagageruimte van de safariwagens kunnen beter met zachte tassen dan koffers worden gevuld. Het is vooral moeilijk om harde koffers een plaatsje in de safariwagen te geven. Vermijd daarom zoveel mogelijk harde koffers mee te nemen.

We raden u ook aan lichte en lichtgekleurde kleding mee te nemen voor de safaritochten en felle kleuren zoveel mogelijk te vermijden. Neem lange broeken en shirts met lange mouwen mee die na zonsondergang tegen de muggen en eventueel overdag tegen de zon beschermen. In verband met de muggen kunt u ‘s avonds beter niet op blote voeten lopen.

Neem ook een zaklampje en extra batterijen mee voor als de stroom is uitgeschakeld.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. De regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

De meeste luchtvaartmaatschappijen gebruiken elektronische vliegtickets (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

 

Stoelreservering

Bij de check-in wijst de luchtvaartmaatschappij u een stoel toe in het vliegtuig. Heeft u bepaalde wensen, dan kunt u op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij een stoel reserveren. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staat in uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je programma, houd er dan rekening mee dat de toegestane bagage kan verschillen van je buitenlandse vlucht. Het is meestal wel mogelijk om ter plekke te betalen voor extra bagage.

Houd er rekening mee dat het niet is toegestaan om harde koffers in te checken op binnenlandse vluchten. Je koffer moet gemaakt zijn van een zacht materiaal dat gemakkelijker in te laden is. Je mag ook geen trolleys meenemen als handbagage op lokale binnenlandse vluchten.

Als u vliegt via O.R. Tambo Luchthaven in Johannesburg, moet u erop bedacht zijn dat ingecheckte bagage minstens één platte kant moet hebben en er mogen geen losse schouderbanden aanzitten (zoals bij een rugzak). Reist u bijvoorbeeld met een ronde sporttas of een rugzak met lange schouderbanden eraan, dan moet u gebruikmaken van de ‘baggage wrapping service’ op de luchthaven, voordat u uw bagage in kunt checken.

Als u via Johannesburg vliegt, moet u er rekening mee houden dat u in Johannesburg soms uw bagage zelf van de bagageband moet halen, daarmee zelf door de douane moet gaan en uw bagage daarna weer moet afleveren bij de incheckbalie. Controleer bij het inchecken of dit het geval is en of uw bagage helemaal naar uw eindbestemming wordt verzonden.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

 

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor omboeking van uw reis. De vliegtuigmaatschappij zal in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook als uw vlucht is vertraagd, ophalen.

Als een vertraging betekent dat de luchtvaartmaatschappij u omboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij of een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via ons noodnummer. Wij zullen dan de wijziging vervolgens doorgeven aan onze partner.

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.

 

Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.

Aankomst

Op het vliegveld in Maun wordt u opgehaald door Golden Africa Safaris. Zij verzorgen uw safari naar de Okavangodelta. Ze brengen u ook naar het hotel in Maun. Meestal staan gidsen meteen bij de aankomsthal, in een speciaal vak voor gidsen.

Bij aankomst in Kasane wordt u in de aankomsthal door onze samenwerkingspartner onthaald.

Het kan zijn dat u kort moet wachten, omdat het even kan duren voordat alle gasten zijn gearriveerd.

Mocht u tegen de verwachting in uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner.

In- en uitchecken in hotels

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Reisvorm & vervoer

In geval van onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

 

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijvoorbeeld als uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.

Afrika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00