Als u op reis bent, kan het best ingewikkeld zijn om te weten aan wie u een fooi moet geven en hoeveel u moet geven.
Lees hier mee en ontvang een paar tips over hoe u omgaat met fooien, als u in Afrika op safari bent.
U bepaalt altijd zelf of u al dan niet een fooi wilt geven.
Velen kiezen ervoor om een fooi te geven om te laten zien dat ze de service die ze hebben ontvangen op prijs stellen. Hebt u een zeer goede service gekregen, dan kunt u meer geven dan wanneer u alleen een bevredigende service hebt gekregen.
Op sommige plekken betekent een fooi veel, vooral voor servicepersoneel (kamermeisjes, gidsen, kokken en obers) omdat de salarissen niet altijd hoog genoeg zijn om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Maar volg altijd uw gevoel en geef een fooi als u vindt dat het personeel iets extra’s heeft gedaan.
Voor velen is het geven van een fooi wat vreemd en onnatuurlijk. Maar in veel landen is het normaal en na verloop van tijd went u eraan.
Op sommige plekken staat een fooienpot. Die kan gezamenlijk zijn, maar er kan ook een pot zijn voor elke gids afzonderlijk. Staat er geen pot, dan kunt u het geld direct aan het eind van de reis of dagtocht afgeven, bijvoorbeeld in een envelop of met behulp van de “handdruk-truc”.
Op sommige plekken kunt u ook het geluk hebben dat u de fooi met uw creditcard kunt betalen, maar ga daar niet vanuit.
Het is verschillend welke regels er zijn met betrekking tot fooien in de verschillende landen. Hier ziet u een aantal richtlijnen over het bedrag van de fooi op onze verschillende Afrikaanse bestemmingen.
In Kenia is het normaal om gidsen, servicepersoneel en obers een fooi te geven.
Als vuistregel geldt:
We raden u aan om de fooi voor de gids aan het eind van de reis te geven.
In Tanzania is het normaal om een fooi te geven.
Wilt u goede service belonen, dan geeft u:
Op onze reizen naar de Kilimanjaro hebben we de afspraak dat onze klanten een vast bedrag per persoon als fooi geven. Het bedrag hangt af van het aantal dagen van de trekking.
Dit geld wordt na de beklimming verdeeld tussen gidsen en dragers. Dit vaste bedrag is afgesproken om een gelijke verdeling van de fooien te garanderen. Daarnaast gelden voor de Kilimanjaro dezelfde richtlijnen als in de rest van Tanzania.
In Zuid-Afrika zijn fooien van groot belang. Fooien maken indirect deel uit van het salaris, omdat het servicepersoneel vaak niet genoeg betaald krijgt om alleen van hun salaris te kunnen leven.
Wilt u graag een fooi geven, volg dan deze richtlijnen:
Vergeet niet om contant geld (de lokale valuta) mee te nemen, zodat u fooien kunt geven in de hotels en aan de gidsen. Fooien in een restaurant kunt u op de rekening laten zetten.
Bent u bijvoorbeeld op een fly-drive-vakantie op de Garden Route, dan is er personeel dat u bij de benzinepomp helpt met tanken. Daarom is het altijd goed om wat kleingeld bij de hand te hebben als kleinigheidje om “bedankt voor de hulp” te zeggen.
In Botswana zijn er geen richtlijnen voor het geven van fooien. U bepaalt zelf of u een fooi wilt geven. Krijgt u een buitengewoon goede service, dan zijn de gids of het personeel blij voor een bewijs van erkentelijkheid.
U kunt een fooi geven in USD of BWP, de lokale valuta.
In Zambia hebben hotels en restaurants vaak al 10% aan de rekening toegevoegd en er wordt daarom niet van u verwacht dat u een fooi geeft.
Hebt u extra goede service gekregen, dan kunt u natuurlijk een fooi geven, in USD of de lokale munt ZMW.
Het is in Oeganda de gewoonte om fooi te geven. Het is natuurlijk, zoals altijd, geheel aan u hoeveel u wilt geven:
Als vuistregel kunt u het volgende aanhouden:
Op het exotische Mauritius is vaak een toeslag van 10 % inbegrepen bij de rekening van uw hotel of restaurant. Daarom wordt er ook niet van u verwacht dat u een fooi geeft.
Hebt u een buitengewoon goede service gekregen, dan is een fooi natuurlijk altijd welkom.
Het is zoals gezegd verschillend, wat er van u wordt verwacht en wat gebruikelijk is, als het gaat om het geven van fooien op onze bestemmingen.
Twijfelt u, volg dan uw gevoel of vraag wat er ter plekke normaal wordt gedaan.
De richtlijnen kunnen in de loop van de tijd veranderen en hebt u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze reisspecialisten.
Ten slotte: 3 snelle tips over fooien:
TourCompass – Van toerist naar reiziger