Beste reistijd
Argentinië is een enorm land dat zich van noord naar zuid over bijna 4000 km uitstrekt, en ook over meerdere klimaatzones. Deze klimaatzones beïnvloeden de temperatuur en het weer in de verschillende regio’s.
Argentinië ligt op het zuidelijk halfrond, waar de seizoenen tegenovergesteld zijn aan die van Europa. Dat betekent dat onze zomer de winter van Argentinië is, onze herfst de lente van Argentinië, enzovoort.
De meeste bezoekers kiezen ervoor om tussen oktober en april naar Argentinië te reizen. In deze periode is het overal in het land over het algemeen mooi weer. Vooral de periode van december tot februari is populair, en dit is een geweldige tijd om Patagonië te ervaren. Als je een reis in dit seizoen plant, raden we je aan die ruim van tevoren te boeken.
Het noorden van Argentinië met Salta en de Watervallen van de Iguaçu zijn goed te bezoeken tijdens onze zomer, omdat dit de droge periode is in dit deel van Argentinië. Voor veel mensen is Buenos Aires het beste te bezoeken in onze lente- en herfstmaanden, wanneer de temperatuur warm en aangenaam is.
Weerstatistieken voor Buenos Aires: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde maximumtemperatuur | 30 | 29 | 26 | 23 | 19 | 16 | 15 | 17 | 19 | 23 | 25 | 28 |
Gemiddelde minimumtemperatuur | 20 | 19 | 17 | 14 | 10 | 8 | 7 | 9 | 10 | 13 | 16 | 18 |
Neerslag in mm | 122 | 123 | 154 | 107 | 92 | 50 | 53 | 63 | 78 | 139 | 131 | 103 |
Weerstatistieken voor Salta (Noord-Argentinië): | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde maximumtemperatuur | 26 | 25 | 24 | 21 | 20 | 18 | 18 | 21 | 22 | 25 | 26 | 27 |
Gemiddelde minimumtemperatuur | 16 | 16 | 15 | 12 | 7 | 4 | 3 | 5 | 7 | 11 | 14 | 16 |
Neerslag in mm | 174 | 149 | 108 | 30 | 7 | 3 | 2 | 5 | 8 | 25 | 61 | 127 |
Weerstatistieken voor Puerto Iguazú (Noord-Argentinië): | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde maximumtemperatuur | 33 | 32 | 32 | 29 | 25 | 24 | 24 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
Gemiddelde minimumtemperatuur | 21 | 21 | 20 | 17 | 14 | 12 | 12 | 13 | 14 | 18 | 19 | 20 |
Neerslag in mm | 166 | 158 | 149 | 145 | 169 | 140 | 122 | 97 | 165 | 207 | 164 | 185 |
Weerstatistieken voor El Calafate (Patagonië): | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde maximumtemperatuur | 18 | 18 | 16 | 12 | 7 | 4 | 3 | 7 | 10 | 13 | 16 | 17 |
Gemiddelde minimumtemperatuur | 8 | 8 | 6 | 3 | 0 | -1 | -1 | 0 | 1 | 3 | 5 | 7 |
Neerslag in mm | 31 | 21 | 19 | 22 | 22 | 17 | 19 | 12 | 10 | 15 | 22 | 24 |
Reisdocumenten
Voor vertrek kun je hier onze app downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.
In Argentinië krijg je geen fysieke vouchers, maar bij aankomst in Buenos Aires krijg je een document met een link naar je reis, met belangrijke informatie over je hotelovernachtingen en de ophaaltijden voor de excursies en transfers die bij de reis zijn inbegrepen. Je vindt er ook de contactnummers van je chauffeurs/gidsen en een link naar toegangstickets in de vorm van een QR-code.
We raden je aan om de app WhatsApp op je smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. Je kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat je een wifi-verbinding hebt.
Vaccinaties
We raden je aan om contact op te nemen met een specialist, je huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. Je kunt hier ook meer lezen over de regels met betrekking tot reisvaccinaties
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als je het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst je vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat je je vaccinatiebewijs bij je hebt in je handbagage.
Reisvoorwaarden
Lees onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder de “Wet op de pakketreizen”.
Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.
Reisverzekering
We raden je altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als je op je droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Als uw reis inhoudt dat u op grote hoogte verblijft, zorg er dan voor dat uw reisverzekering ook de kosten in verband met hoogteziekte dekt.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar je meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijsniveau & fooien
De Argentijnse munteenheid heet peso (ARS). De huidige wisselkoers van de ARS vind je hier. We raden je aan dollars (USD) of euro’s (EUR) in contanten mee te nemen, die je kunt omwisselen in Argentijnse pesos (ARS) bij een officieel wisselkantoor of in het hotel wanneer je hier aankomt.
De Argentijnse peso is zwak en het land heeft te maken met een aanzienlijke inflatie, dus je zult merken dat er een groot verschil is tussen de officiële wisselkoers en de wisselkoers die wordt aangeboden in bijvoorbeeld hotels en restaurants.
Je kunt ook geld opnemen met je creditcard bij de pinautomaten, die bijna overal te vinden zijn, maar let op dat je per opname maar een relatief klein bedrag kunt opnemen en dat de Argentijnse banken elke keer een flinke vergoeding vragen.
De goedkoopste manier om geld te wisselen in Argentinië is dan ook met contant geld in USD of EUR.
Klik hier voor een algemeen idee van de prijsniveaus in het land.
Het is een gewoonte die wordt gewaardeerd om een fooi te geven wanneer je in Latijns-Amerikaanse landen bent, maar het is vrijwillig en het bedrag dat je bereid bent te geven is geheel naar eigen goeddunken.
De onderstaande richtlijn is slechts indicatief:
- Restaurants: Niet meer dan 10% van de rekening
- Gids: ongeveer 5-10 USD PP per excursie
- Chauffeur: 3 USD PP per excursie
- Kamermeisje: 1-2 USD PRPN
- Piccolo: 1-2 USD per koffer
- Taxichauffeurs: Het is niet gebruikelijk om taxichauffeurs een fooi te geven.
Onze fooienrichtlijn is in USD, maar fooien kunnen ook worden berekend in de lokale valuta op de bestemming.
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën, allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat je ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van je reis.
Telefoon, wifi & elektriciteit
Telefoon & wifi:
Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in je mobiele abonnement. Neem contact op met je mobiele-telefoonprovider om te weten te komen welke diensten zijn inbegrepen in je abonnement en welke prijzen op verschillende bestemmingen op jou van toepassing zijn.
Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in je mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van de gratis wifi in je hotel of in restaurants. Dan kun je gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp.
Als je altijd online wilt zijn, is de goedkoopste optie om een lokale simkaart met data te kopen bij aankomst in Argentinië.
Elektriciteit:
In Argentinië is het voltage 220 V. Europese stopcontacten met twee pinnen zijn het meest gebruikelijk.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat je alle belangrijke en onmisbare artikelen in je handbagage heeft. Dat geldt voor zaken als je paspoort, visa, vaccinatiebewijzen, reisdocumenten, verzekeringspapieren, creditcards, geld, computers, mobiele telefoons en camera’s en eventuele informatie over je gezondheid en onmisbare medicijnen.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
Je kunt hier meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifeke behoeften.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).
Het is belangrijk dat je je naam controleert op eventuele spelfouten, omdat je naam op de reservering exact moet overeenkomen met de naam die in je paspoort staat. Als je naam gecorrigeerd moet worden, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.
De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als je specifieke voorkeuren hebt voor je zitplaats in het vliegtuig, kun je zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.
Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer je een stoel kunt reserveren, maar meestal kun je dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.
We wijzen erop dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Als je geen stoel reserveert voor je vertrek, dan krijg je een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij het inchecken.
Inchecken
Bij het inchecken heb je je paspoort en je boekingsreferentie nodig, die vermeld staat op het reisschema.
Wij raden je aan om de app van de luchtvaartmaatschappij op je telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kun je op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over je vlucht.
Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat je hebt ontvangen bij het boeken van de reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.
Op de luchthaven
Wij adviseren je om uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.
Bagage
Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kun je controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.
Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je reisschema, houd er dan rekening mee dat de bagageregels kunnen verschillen van die voor je internationale vluchten. Over het algemeen kun je plaatselijk altijd meer kilo’s bagage bijkopen.
Vertraagde bagage
Als je bagage vertraging heeft, dan moet je je bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat je bagage er niet is.
Het is belangrijk dat je je bagagebewijs bij de hand hebt wanneer je je PIR-rapport (Property Irregularity) invult.
Let erop dat je het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat je het rapport hebt ingevuld.
In het geval van vertraagde bagage vragen wij je contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat je gids/chauffeur op je wacht.
Vertragingen of annuleringen van je vlucht
Mochten er wijzigingen optreden met betrekking tot je vluchtreservering vóór vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met je op om je hierover te informeren.
Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van je vlucht. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele maaltijden en overnachtingen zorgen.
Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal op je wachten, ook als je vlucht vertraging heeft.
Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij je na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, neem dan contact met ons op via het noodnummer van TourCompass.
Immigratie & douane
Immigratie:
Wanneer je aankomt op je eindbestemming, ga je door de immigratie, waar je paspoort en eventuele inreisdocumenten en visa worden gecontroleerd. Op veel plaatsen moet je ook je vingerafdrukken geven en wordt er een foto van je gezicht genomen voor biometrische identificatie. Je kunt ook vragen krijgen over je reisplannen in het land en eventueel over waar je verblijft.
Douane:
Nadat je door de immigratie bent gegaan en je bagage hebt opgehaald, ga je door de douane. Als je niets aan te geven hebt, kun je door “nothing to declare” gaan. Heb je wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat je door “declare” gaat. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar je heen reist.
Aankomst
Bij aankomst word je opgewacht door een gids/chauffeur die klaarstaat met een TourCompass-bordje.
Neem in het onverwachte geval dat je de gids/chauffeur niet kunt vinden contact op met onze lokale partner op het noodnummer dat in je reisdocumenten staat vermeld.
Hotel check-in & check-out
Gewoonlijk is de inchecktijd rond 14.00 uur. Je kunt er daarom niet op rekenen dat je eerder naar je kamer mag. Als je vroeg wilt inchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.
Bij het inchecken zal de receptionist meestal je creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar het is gebruikelijk in hotels, om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als je geen gebruik van deze faciliteiten hebt gemaakt.
Het is heel normaal dat hotels een kopie van je paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.
Bij vertrek check je normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als je pas later in de middag of avond verder reist, kun je je bagage in bewaring geven totdat je vertrekt. Wil je in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.
In Buenos Aires, Puerto Iguazú en Bariloche wordt een verplichte hotelbelasting van 0,5-3,5 USD PPPN in rekening gebracht. Het bedrag wordt omgezet in Argentijnse peso’s en rechtstreeks betaald aan de hotels. Vergeet niet je bonnetje te bewaren, zodat je niet het risico loopt dat je de kosten meerdere keren moet betalen.
Type reis en vervoer
In het geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van excursies en bezienswaardigheden in je programma aan te passen.
Onderweg hulp nodig?
We hebben een 24-uurs noodnummer zodat je altijd contact met ons kunt opnemen in het geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens je reis. Daarnaast ontvang je ook de telefoonnummers en noodnummers van onze partners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale partners vanwege het tijdsverschil, bijvoorbeeld als je ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten is vertraagd.
Feedback/Contact
Voor ons zijn tevreden reizigers heel belangrijk en daarom horen we graag van je na thuiskomst. Stuur een mail naar info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.